Birileri Projesi Özgürlük Üçlemesi İle Başlıyor!

İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nden yola çıkarak hazırlanan Birileri projesi, ilk oyunu “Öykü, Onur, Ferda” (Özgürlük Üçlemesi) ile Ekim ayından itibaren izleyicilerle buluşacak.

Proje tasarım ve yönetmenliğini İlyas Özçakır’ın yaptığı proje Birileri, bilindiği halde tam olarak anlaşılamayan, yazılı ve basılı olarak “bir yerlerde duran” İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’ni tiyatronun hikâyeleştirme gücünden faydalanarak yeniden canlandırmayı ve insan haklarının içselleştirilmesini amaçlıyor.

“Öykü, Onur, Ferda” (Özgürlük Üçlemesi)
“Öykü, Onur, Ferda” (Özgürlük Üçlemesi)

Friedrich Naumann Foundation (FNF) ana desteğiyle hazırlanan ve İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin her bir maddesi için 30 farklı yazar tarafından yazılacak 30 kurmaca hikayenin 30 farklı oyuncu ile üçlemeler halinde sergileneceği uzun soluklu proje Birileri, Özgürlük Üçlemesi ile Ekim ayında başlıyor. Özgürlük Üçlemesi’nde insan hakları özgün, yalın ve çarpıcı bir biçimde ele alınıyor.

BİRİLERİ | Öykü, Onur, Ferda (Özgürlük Üçlemesi)

Çağdaş Ekin Şişman’ın yazdığı kısa oyunda İrem Kalaycıoğlu Öykü karakterine can veriyor; bildirgenin 12. maddesinden yola çıkan bu oyun özel yaşamın korunması hakkı üzerine. H. Can Utku’nun yazdığı ve Onur karakterini Özgür Yetkinoğlu’nun canlandırdığı diğer kısa oyun, bildirgenin 16. maddesinden esinlenerek evlenme ve aile kurma haklarını işliyor. Alis Çalışkan’ın yazdığı ve Gül Doğa Selvi’nin Ferda olarak rol aldığı oyun ise bildirgenin kanaat ve ifade özgürlüğü ile ilgili 19. maddesinden yola çıkıyor.

Üç kısa oyunun anlatım biçimleri olarak birbirinden ayrıştığı ve ortak bir özgürlük mücadelesinde birleştiği üçlemeyle Birileri, izleyicilere farklı bir tiyatro deneyimi sunuyor.

BİRİLERİ | Öykü, Onur, Ferda
‘Özgürlük Üçlemesi’

Öykü 12*
Yazan: Çağdaş Ekin Şişman
Oynayan: İrem Kalaycıoğlu

Çağdaş Ekin Şişman’ın yazdığı oyunda, kurumsal bir şirkette, başarılı bir kariyeri olan Öykü, bir sosyal medya paylaşımı sebebiyle işten kovulur. Özel hayatının kurumsal kimlikleri zedeleyen yönlerini gizleme ve törpüleme çabası, Öykü’yü kendi varlığını tehdit eden bir noktaya sürükleyecektir.

*Madde 12
Hiç kimsenin özel yaşamına, ailesine, evine ya da yazışmasına keyfi olarak karışılamaz, onuruna ve adına saldırılamaz. Herkesin, bu gibi müdahale ya da saldırılara karşı yasa tarafından korunma hakkı vardır.

Onur 16*
Yazan: H. Can Utku
Oynayan: Özgür Yetkinoğlu

H. Can Utku’nun oyununda, kimliğini en yakınlarından bile gizlemek zorunda kalan kırklı yaşlarının başındaki Onur, ablasının düğününe hazırlanırken bir yandan da kendini düğün konuklarının ne zaman evleneceğiyle ilgili sorulara yanıt vermeye hazırlanmaktadır. Az sonra yüzleşeceği akrabalarının kendisine ne soracaklarını çok iyi bilen Onur, hem evlenmesine izin vermeyip, hem de neden evlenmediğini öğrenmek isteyenlere ne diyecektir?

*Madde 16
1.Yetişkin erkeklerle kadınların, ırk, uyrukluk ya da din bakımından herhangi bir sınırlama yapılmaksızın, evlenmeye ve bir aile kurmaya hakkı vardır. Evlenmede, evlilikte ve evliliğin bozulmasında hakları eşittir.
2.Evlilik, ancak evlenmeye niyetlenen eşlerin özgür ve tam oluruyla yapılır.
3.Aile, toplumun doğal ve temel birimidir; toplum ve Devlet tarafından korunur.

Ferda 19*
Yazan: Alis Çalışkan
Oynayan: Gül Doğa Selvi

Alis Çalışkan’ın yazdığı oyunda, yazar olmaya çalışan Ferda, yarattığı hikâye ve ana karakteri Feza sansüre uğrayınca hikayesini ve Feza’yı yeniden yazmaya karar verir. Ancak bu değişimin karşısında duracak olan Feza, yaradılışına özgü fikirleriyle hikâyenin seyrini umulmadık şekilde değiştirecektir. Karakterin yazar, yazarın karaktere dönüştüğü bu bodrum katında yalnızca onlar mı vardır?

*Madde 19
Herkesin kanaat ve ifade özgürlüğüne hakkı vardır; bu hak, müdahale olmaksızın kanaat taşıma ve herhangi bir yoldan ve ülke sınırlarını gözetmeksizin bilgi ve fikirlere ulaşmaya çalışma, onları edinme ve yayma serbestliğini de kapsar.

Web | Instagram

Türkiye'nin En Büyük Sanat Haber Portalı, Güncel Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Röportajlar



Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir