“Karşılaşma” Projesinin Çıktıları 30 Ekim’e Kadar Görülebilir



Kültür için Alan tarafından desteklenen “Karşılaşma” projesi, 13 Metrekare Sanat Kolektifinin öncülüğünde, No 238 Bağımsız Sanat İnisiyatifi işbirliğiyle gerçekleşti. Tüm Türkiye’ye midye satan, toprağı işleyen, tekstilde pay sahibi olan, kooperatifleşmeye yönelmedikleri için fırsat kaçırdıklarını düşünen İzmir’deki Mardinlilere odaklanan projede; Mardin’den İzmir’e giden sanatçılardan Amar Kılıç, Tehsin Baravi, Cebrail Özmen ve Nurullah Değer göçerlerin yaşadıkları sosyokültürel entegrasyon sorunları ve adaptasyon yöntemlerini araştırırken, İzmir’den Mardin’e gelen sanatçılardan Gözde Yenipazarlı, Serkan Çolak, Sinan Kılıç ve Elif Şener İzmir’e göç eden izini sürdü.

Karşılaşma projesi sergisi
Karşılaşma projesi sergisi

Proje çıktıları, 21-30 Ekim 2022 tarihleri arasında İzmir’de Karantina Mekan Mithatpaşa 211. Sokak 20/A adresinde 12-27 Kasım tarihleri arasında Mardin’de Şar mahallesi Kültür sokak Tasarım Vakfı sanat galerisi adresinde sergilenecek.

Osmanlı’nın son dönemlerine kadar Mardin’in sınırlarını zorlayan, dışına taşan; Şam, Beyrut, İstanbul ve Halep ile ticari ve kültürel bağları olan bir kent olduğu söylenebilir.

Cumhuriyet’in ilanından sonra çizilen sınırlarla bir parçasını Suriye’de bırakan Mardin, sınırı önemsemeyerek konumunu ve bağlarını korumaya çalışır. Maalesef sınırın her iki tarafı da trajedi takviminin işlediğini geç fark eder. 1954 yılında sınıra mayınların döşenmesinin ardından sınır ihlallerinden kaynaklı can kayıpları ciddi bir boyuta ulaşınca sınırın her iki tarafında çekilecek çilelerinin iyice farkına varır. Dara düştüğünde imdadına yetişecek, düğün dernekte coşkusunu paylaşacak, çocukların sünnetinde kirvelik yapacak akrabalarla görüşmek için bayramları -mayın tarlalarının sınırını belirleyen dikenli tellerde karşılıklı dizilip selamlaşmayı- beklemekten başka yol kalmayınca gözler batıya dikilir. İstanbul, Adana, Bursa gibi batı illerine göçenler olur. İzmir’e ilk gidişler aynı döneme,1957 ile 1960 yıllarına, denk gelir. Sonrasında Mardin göç vermeye devam eder.

Türkiye’nin 1990’lardaki politikasıyla köyler boşaltılınca metropollere ciddi bir göç dalgası olur. İzmir bundan da payını alır…

Karşılaşma, İzmir’de yaşayan Mardinlileri, göçe odaklanarak işliyor: okumak için giden, memur olup tayini çıkan, daha iyi bir gelir için İzmir’e göç eden Mardinlileri…

İlla ki köyleri yakılan Mardinlileri…

Çoğunlukla bir araya gelerek Kadife Kale’ye yerleşen, orada beraberlerinde getirdikleri kültürlerini yaşayanları…

“Tamam artık, yaşadıklarımızı çocuklarımız yaşamayacak” derken kentsel dönüşüm projesiyle tekrar yerinden edilen Mardinlileri…

İzmir’deki geçmişlerini özleyenleri, Mardin’de gömülmeyi vasiyet edenleri, İzmir’e sevdalananları…

Türkiye'nin En Büyük Sanat Haber Portalı, Güncel Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Röportajlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir