Protocinema’nın 10. Yılına Özel Sergi Beykoz Kundura’da

Dünyanın farklı yerlerinde, mekâna duyarlı sergiler düzenleyen, İstanbul ve New York merkezli sanat kuruluşu Protocinema, onuncu yılını Beykoz Kundura’da açılacak Bir Zamanlar Kavranamayan adlı grup sergisiyle kutluyor.

4 Eylül’de açılacak ve Türkiye ve Amerika’dan toplam 9 sanatçının işlerini buluşturacak sergi; algı ve kavrayış ikilisini ve bunların zaman ve mekânla ilişkilerini çapraz sorgularken, algılanan zaman ve mekânı büken sanat eserleri aracılığıyla da idrak sürecinin kendisine ışık tutacak.

3 sanatçıdan yeni heykel ve yerleştirmeler

Kişisel, yerel ve küresel ilişkileri aynı zamanda da bunlarla ilgili tüm yerleşik fikirleri yeniden düşünmeye itildiğimiz pandemi zamanında oluşan “Bir Zamanlar Kavranamayan”, izleyiciyi algı ve kavrayışın işleyiş biçimlerine yeniden bakmaya davet edecek. Abbas Akhavan, Gülşah Mursaloğlu ve Hera Büyüktaşcıyan’ın sergiye özel hazırladıkları yeni heykel ve yerleştirmeleri sanatseverlerle ilk kez buluşurken; Ceal Floyer’in “Aşırı Büyüme” (Overgrowth, 2004) ve Banu Cennetoğlu’nun 2015’ten beri devam eden “ÇOKİYİBİLİYORUMAMAYİNEDE” adlı yerleştirmeleri de serginin bir parçası olacak.

Zeyno Pekünlü’nün 325 farklı videoyu kullanarak modern sinemanın yaratıcısı Dziga Vertov’un 1929 tarihli klasiği “Kameralı Adam”ın yeni bir yorumunu sunduğu filmi “Kamerasızlar” (2021) ve Amie Siegel’in dünyanın en büyük yeraltı taş ocağına sahip Vermont eyaletinden çıkan mermeri kaynağından başlayarak, Manhattan’daki gayrimenkullerdeki en son varış noktasına kadar takip ettiği “Taş Ocağı” (Quarry, 2015) da serginin video işleri olacak.

Filmlerin sonunu açık eden işler

Sergide yer alan iki sanatçının işleri ayrıca, şehre de yayılacak. Meksika-Amerikalı kavramsal sanatçı Mario Garcia Torres’in, anlatı filmlerinin ‘son’larını bilmenin aslında izleme deneyimini arttırdığını savunan bir araştırmadan ilhâmla, çoğunlukla Hollywood filmlerinin sonlarını açık eden “Spoiler Serisi” (tarihsiz), İstanbul’un bağımsız sinemalarında da sergilenecek.

Orfe 20 yıl sonra İstanbul’a iniyor

Amerikalı sanatçı Paul Pfeiffer’ın 11 Eylül’de Dünya Ticaret Merkezi ‘yıkılmadan’ bir kaç ay önce İkiz Kuleler’e yerleştirilmiş ekranlarda sergilediği çok kanallı videosu “Orfe’nin İnişi” (Orpheus Descending, 2001) şehirde de karşımıza çıkacak işlerden olacak. Bir tavuk çiftliğindeki bir kümese yerleştirilmiş kameralarla 10 hafta boyunca bir civcivin yumurtadan çıkıp yetişkin bir tavuk oluşuna tanıklık edeceğimiz video, 20 yıl sonra restore edilerek bu sergiye özel yeniden gösterilecek.

Ayrıca, “Bir Zamanlar Kavranamayan”a özel Lara Fresko Madra, Mari Spirito ve Alper Turan tarafından yazılan metinler, Protocinema’nın çok dilli bağımsız yayını ProtoZine’ın yeni sayısında yayınlanacak. Sergiyi daha sonra, Laura Raicovich’un sipariş metni ve Mari Spirito’nun sanatçılarla söyleşilerinin de yer aldığı, 2022’nin başlarında piyasaya sürülecek ve ardından uluslararası olarak dağıtılacak bir kitap projesi izleyecek.

4 Eylül-10 Ekim tarihleri arasında Beykoz Kundura‘nın Yeni Kundura Binası’nda gerçekleşecek “Bir Zamanlar Kavranamayan” sergisi, Cuma, Cumartesi ve Pazar günleri 15:00 – 20:00 saatleri arasında kademeli randevu sistemiyle ücretsiz gezilebilecek.

Sanatçılar: Abbas Akhavan, Hera Büyüktaşçıyan, Banu Cennetoğlu, Ceal Floyer, Gülşah Mursaloğlu, Zeyno Pekünlü, Paul Pfeiffer, Amie Siegel, Mario García Torres

Künyeler:
Ceal Floyer, Viewer, 2011_2021 Door viewer, glass, variable dimensions. © Ceal Floyer. Courtesy the artist and Galleria Massimo Minini, within Protocinema’s Once Upon a Time Inconceivable, 2021
Zeyno Pekünlü, Without a Camera, 71’, color_sound (still), 2021. © Zeyno Pekünlü. Courtesy the artist and Sanatorium Gallery, within Protocinema’s Once Upon a Time Inconceivable

Ayrıntılı bilgi için: protocinema.org


Beykoz Kundura
Yalıköy, Süreyya İlmen Cd. No:1, 34820 Beykoz/İstanbul

1988 doğumlu, Sanat ve Kültür Yönetimi mezunu, sanat ve kültür meraklısı.