Türkiye’de Mimarlık Eğitimi: 18. Yüzyıldan Günümüze Kurumsallaşma Eşikleri sergisinden, Salt Galata Fotoğraf: Mustafa Hazneci
Türkiye’de Mimarlık Eğitimi: 18. Yüzyıldan Günümüze Kurumsallaşma Eşikleri sergisinden, Salt Galata Fotoğraf: Mustafa Hazneci

Türkiye’de Mimarlık Eğitimi Sergisi Salt’ta Açıldı

7 Aralık 2023
Türkiye’de Mimarlık Eğitimi: 18. Yüzyıldan Günümüze Kurumsallaşma Eşikleri sergisinden, Salt Galata Fotoğraf: Mustafa Hazneci
Türkiye’de Mimarlık Eğitimi: 18. Yüzyıldan Günümüze Kurumsallaşma Eşikleri sergisinden, Salt Galata Fotoğraf: Mustafa Hazneci

Garanti BBVA tarafından kurulan Salt’ın yeni sergisi Türkiye’de Mimarlık Eğitimi: 18. Yüzyıldan Günümüze Kurumsallaşma Eşikleri, 6 Aralık Çarşamba günü Salt Galata’da ziyarete açıldı.

“Mimarların okullu olması”nın tarihi bağlamında Türkiye erkenci ülkelerden biri sayılır. Okullaşma öncesinde mimarlık, dünyanın her yerinde olduğu gibi Türkiye’de de, doğrudan mesleki pratik içinde çalışarak ve inşai etkinlik yaparak öğrenilir. Hendese Odası’nın (Hendesehâne) 1775’teki kuruluşundan başlayarak bugüne uzanan kesintisiz bir tarihçeden söz edilebilir. İlk mühendislerin istihkâm ve kentsel savunma donatıları yapan asker-mimarlar olarak yetiştirildiği; askerlik ve mühendislik öğretimiyle bütünleşik erken dönem, 1883’te Sanâyi-i Nefîse Mekteb-i Âlîsi’nde özgülleşmiş mimarlık öğretiminin başlamasına dek sürer. Cumhuriyet dönemine kadar “fenn-i mimari” dersleri okutulan Harbiye de uzun süre bir tür mimarlık okulu olarak işlev görür; özellikle taşrada yönetimin ihtiyaç duyduğu pek çok yapı subayların tasarımı olarak ortaya çıkar. Zaman içerisinde, her yerde olduğu gibi, Türkiye’de de askerlik-mühendislik-mimarlık çözülmesi yaşanır; mimarlık eğitiminde yaşamsal önemi olmasına karşın tasarım sektöründen kopuş da başlar.

Askerlik ve mühendislik ile bütünleşik tek bir okulla başlayan mimarlık eğitimi, günümüzde Türkiye genelinde yüzü aşkın okula yayılmıştır. Türkiye’de Mimarlık Eğitimi: 18. Yüzyıldan Günümüze Kurumsallaşma Eşikleri, bu akademik manzaranın özellikle gündelik yaşam içindeki seyrini anlatmayı amaçlıyor. Okulların fiziksel çevresini, öğretim üyesi ve öğrenci yaşamını, çalışma koşullarını, yaşanan çalkantı ve huzursuzlukları, ülkenin mimari üretimine yapılan katkıları, açılım imkânlarını ve tıkanıklıkları görselleştirerek ele alıyor.

Mimar-akademisyen Uğur Tanyeli, Arzu Erdem ve Esra Kahveci tarafından programlanan sergi, Salt’tan Orkun Dayıoğlu ve Eylül Şenses tarafından hazırlandı. 6 Aralık 2023–31 Mart 2024 tarihlerinde Salt Galata’da ücretsiz görülebilecek sergiye eşlik eden kamu programları saltonline.org ve Salt’ın sosyal medya kanallarında duyurulacak.

Sanat Okur

Türkiye'nin En Büyük Kültür Sanat Haber Portalı, Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Söyleşiler

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

‘Bir İçgörü Mekânı: Akbank Sanat ve 30 Yıl’ Sergisi
Önceki

‘Bir İçgörü Mekânı: Akbank Sanat ve 30 Yıl’ Sergisi Açıldı

Ahmet Çerkez "Doğanın Dokuması" Sergisi, 2023, Galeri Bosfor
Sonraki

Ahmet Çerkez “Doğanın Dokuması” Sergisi Açıldı

Kaçırmayın!

Hanefi Yeter b. 1947, Doğayla Ol, 2024, Acrylic paint on canvas, 130h x 150w cm, 51 1/8 x 59 in (HY312)

Hanefi Yeter, Kişisel Sergisiyle Anna Laudel Düsseldorf’ta

Hanefi Yeter’in kişisel sergisi “Dünya Hiç Bu Kadar Dünya Olmamıştı”
Erkut Terliksiz

Erkut Terliksiz Solo Sergisi “DOKİ DOKİ” ile DG Art Project’te

Sanatın pek çok formuyla iç içe, yenilikçi ve sezgisel bir