Vision Art Platform’dan Emel Şahinkaya Sergisi

Vision Art Platform, geçen yıl kaybettiğimiz Türkiye’nin en değerli kadın sanatçılarından Emel Şahinkaya’nın ustalık dönemine ait eserlerinden özel bir seçkiyi 10 Eylül 2020 tarihine kadar 42 Maslak’ta yer alan sergi mekanında izleyiciyle buluşturuyor.

Sanatçının özellikle 1988–2008 dönemi yapıtlarına ışık tutan sergi sanatçının aramızdan ayrılışının ardından gerçekleştirilen ilk sergi olma niteliğini taşıyor.

Resimlerinin konusu her daim Bahçeler olan sanatçı, tüm yapıtlarının ardında bir şiir gizlemektedir. İlhamını öncelikle sözcüklerden alan Emel Şahinkaya’nın resimlerinde nesneler özenle seçilmiş şiir sözcükleri gibidir. Sahnenin arka planında nesnenin kendisinden aşkın şiirsel bir imgelem, kavramsal izlenimler bulunan resimleri sadece biçimle, plastikle değil içerikle türetilmiştir.

Bahçelerini bir bekleyiş ve evrenin aşk kapısının en huzurlu formu olarak tasvir eden Şahinkaya için resimlerindeki selviler, bahçeler, kadınlar, köy ve ağaç altları biçimlerinin ötesinde sözcüklerdir en başta. Çeşitli ağaçların yanı sıra zengin bitki örtüsü ile dolup taşan bu bahçeler birer cennet değil, açık havada kendine sığınmaya çalışan, sanatçının içinde bir doğa kurup yaşattığı korunağıdır. Bahçeler, tüm şiddeti, dehşeti, kırılganlığı, çocukluğu ve coşkusuyla sanatçının iç dünyasına bir davetiyedir. İzleyici yapıtıyla derinden bir bağ kurarken, sanatçının “dağılan evren, parçalanan bütünlüğüne”, “şiddet, coşku ve kendinden geçişlerine” ortak olur.

Işığın büyük rol oynadığı resimlerinde sanatçı, gölgeyi güçlendirdiği ölçüde trajik olanı ışıkta aramıştır. Işığı optiğin yasalarına göre değil, ifadenin ve duyguların dışavurumuna katkı sağladığı sürece resmine davet eder. Renkler de bu şekilde yer bulur Şahinkaya’nın tuvallerinde. Formlar, şeyler, ışık birbirine akıyor gibidir. Bedeniyle gören birinin resimleridir bunlar. Bileğinin akışındaki sezgi ile, tüm resme eşit yoğunlukta yayılan boya dokusu, Şahinkaya’nın zeminle kaynaşan figürlerinin ön plana çıkmasına engel olmayan bir malzeme estetiğine sahiptir.

10 Eylül 2020 tarihine kadar Maslak 42’de gezilebilen sergiye, Mehmet Ergüven’in Emel Şahinkaya’nın sanat hayatı üzerine kaleme aldığı, 100’ü aşkın eserinin yer aldığı sanatçı kitabı eşlik ediyor.

Emel Şahinkaya Hakkında

1957 yılında İstanbul’da doğan, 1982 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü, Neşet Günal Atölyesi mezunu usta ressam Emel Şahinkaya, 1996 yılından vefatına dek, Bodrum Gümüşlük’teki atölyesinde çalışmalarına aralıksız olarak devam etmiştir. Hayatı boyunca resmi varoluşsal bir zorunluluk olarak nitelendiren Emel Şahinkaya’nın tuvali bir yaşam ve bilgi alanı olmuştur. “Kimdir ressam?” sorusuna “Resim yapmadan duramayan kimse” cevabını vererek oldukça doğru ve basit bir tanımlama yapmıştır. Emel Şahinkaya için tüm birikimi, gözlemleri, donanımı, duyguları ve soruları resminin gereçleriydi. 35 senelik sanat hayatında resimle meselesini hiç bırakmadan inatla yoğunlaştıran, çeşitlendiren bir ressam olan Emel Şahinkaya her döneminde yapıtların plastiği geliştirmeyi, anlamları derinleştirmeyi sürdürmüştür.

42 Maslak
42 Maslak Kat 5 Ahi Evran Cd. No.6 Sarıyer/İstanbul

1988 doğumlu, Sanat ve Kültür Yönetimi mezunu, sanat ve kültür meraklısı.