Zeynep Gönen’in İstanbul’da İlk Kişisel Sergisi: “Tanıdık/Tuhaf”, KOLİ’de



Küratörlüğünü Sınır/sız ekibinin üstlendiği, Zeynep Gönen’in İstanbul’daki ilk kişisel sergisi “Tanıdık/Tuhaf”, 11 Haziran / 4 Temmuz tarihleri arasında KOLİ Art Space’te açılıyor!

Tanıdık/Tuhaf
Tanıdık/Tuhaf

Uzun bir geceden sonra nihayet sabah oluyor. Küçük ve son derece kısıtlı hamlelerle bedenimi saran bantlardan kurtuluyorum. Yapışkanlar tenimde geçici olduğunu bildiğim izler bırakıyor. Bu duruma pek aldırış etmiyorum. Odanın diğer ucundaki yeşillikler kendi bölgelerini teşkil ederken sokaktaki cılız bitkiler kaldırım taşlarının arasından gökyüzünü selamlıyor. Bitkilerin tavrı her ne kadar işgalci olsa da korkak ve çekingen bir selamlama bu.

Tüm bunlar olurken aklıma zamansız bir soru takılıyor.

Karşıt malzemeler arasındaki birliktelik, queer bir ilişkiyi temsil edebilir mi? Çevreyle olan diyaloğumuzu
sorgulayan, alışkın olmadığımız, yersiz ve hatta kendine bile yabancı bir ilişki?

Zeynep Gönen’in malzemenin sınır ve olanaklarını sorgulayan üretimleri tam da bu sorudan hareketle ortaya çıkar. Doğal materyallerle insan yapımı malzemeler arasındaki ilişkiselliğe kafa yorarken yeni patikalar açar bize. Bu patikalar çoğu zaman dar ve engebelidir fakat tüm zorluklara rağmen yürümek keyif verir. Olağan hallerinden referansla kendi formunu bulan/yaratan, en önemlisi de kendi potansiyelinden haberdar nesneleri ikilikler üzerine inşa eder Gönen. Öznel deneyimlerle şekillendirdiği formlara ve kendine değişebilecekleri bir alan tanır. Formlar/türler arası, norm dışı bir düzen tahayyülü sunar.

Kimi zaman camların arasına sıkışan, kimi zaman da duvardan taşıp kendi düzlemini bulan işlerinde kullandığı malzemeler birbirinden farklıdır. Yine de bu farklılık/çeşitlilik, malzemeler arasındaki söz birliğine mâni değildir. Kırılgan ve baş etmesi oldukça zor bir malzeme olan şeffaf bantla kendi bedeninin kalıbını aldığı Şeffaf isimli heykel, buna en iyi örnektir. Şeffaf, bedenin artık içinde olmadığı zırhı temsil eder. Tıpkı yılanların halk arasında “gömlek atma” olarak bilinen, vücudun büyümesine olanak tanımak için gerçekleştirdikleri deri değiştirme eylemini akıllara getirir.

Sergide bedeni merkeze alan bir diğer iş ise mekâna yayılan Sümüklü Böcek ve Salyangoz‘dur. Gözenekli
yapısıyla ten dokusunu çağıran sünger, keten elyafı, iğne ve kozalak parçalarıyla doğrudan temas
halindedir. Queer varoluşların habercisi olan bu beklenmedik birliktelikler, doğal ve yapay arasındaki
zıtlığın gerilimini taşır.

Gönen’in sanatsal üslubu sessiz bir tansiyona sahip olsa da heykelsi biçime sahip nesneleri durağan ya da
eylemsizdir. Cam Ardı isimli duvar yerleştirmesi ise sergide yer alan işlerin aksine yüzeyi dert edinir. Gönen, hamlelerini bu sefer camların ardına gizler. Birbirinden farklı şekillere sahip kâğıt parçalarını parçalı ve tanımsız/okunmaz halde buluruz.

Zeynep Gönen, değişken form ve izlerin iç içe geçtiği, ikiliklerin hakim olduğu işleriyle izleyiciye davetkâr
bir zemin sunar. Gündelik hayatta görmezden geldiğimiz ya da göz ardı ettiğimiz tanıdık detayları tuhaf
yönleriyle ele alır. İnsan müdahalesine açık hale gelen/getirilen doğaya heteronormatif algı ve baskılardan
uzak bir bakış getirir. Tüm bu çabalarının nihayetinde yeni bir ihtimalin, yolun peşindedir;

Kendi gidebileceği, gündelik hayatta ilişkilendiği nesneleri de peşinden sürükleyebileceği…

-Furkan Öztekin

Açılış: 11 Haziran 2022 saat:18:00-21:00 arası.
Sergi: 11 Haziran / 4 Temmuz tarihleri arasında Çarşamba, Perşembe, Cuma ve Cumartesi günleri saat 13:00/18:00 saatleri arasında gezilebilecektir.
Sanatçı Konuşması: Tanıdık/Tuhaf sergisi kapsamında 25 Haziran, Cumartesi günü saat 16:00’da Zeynep Gönen’in katılımıyla gerçekleşecektir.

Türkiye'nin En Büyük Sanat Haber Portalı, Güncel Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Röportajlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir