Cansu Sönmez
Cansu Sönmez

Portfolyo: Cansu Sönmez

OKU

Cansu Sönmez (d. 1991, İstanbul), multidisipliner çalışmalarını eleştirel ve kavramsal dille kurgulayan bir sanatçıdır. İktidar, kent, insan, ve doğa ilişkilerini inceleyen çalışmalarıyla dikkat çekmektedir. Distopya ve ütopya kavramlarının  birbirine dönüşmeye meyilli yapısını eserlerinde izleyiciyle buluşturan sanatçı, üretimlerinde  hibrit metotlar kullanır. Deneysel çağdaş üretimleriyle betondan, resme, kinetik çalışmalara, yapay zeka üretimlere, heykele ve enstalasyona uzanan geniş bir anlatım diline sahiptir. Sönmez, yaşadığı olaylar üzerinden gelecek olasılıklarına spekülatif köprüler kurarak yeni evrenler kurgular. 

2017’de özellikle betonla kurguladığı çalışmaları distopik edebi eserlerden esinler taşır ve bu esinler yaşadığı coğrafyanın kentsel problemleriyle kesişir. 2017’de ilk kez sokakta konumlandırdığı androjen beton yüzler kentin içinde iktidar olma arzusuyla kaybolan bireyin ve toplumun değişen dinamiklerini ele almaktadır. 

 2018 yılında kinetik bir duvar tasarlayan Sönmez, betonu aktive eden suyun harekete geçip çözülmesini temsil eden bir yapı kurgulamıştır. Suya bir cisim atıldığında ortaya çıkan dairesel hareketin taklidi mekanik olarak beton bir duvarın yüzeyindedir. Çalışma kente bırakılan her anlamsız beton duvarın içinden insanı uyarmayı hedefler. 

2019 yılında gerçekleştirdiği iç içe geçmeyen 6000 bin parçadan oluşan “İmkansız Oyun” isimli beton  legolarıyla kenti yapıbozuma uğratan Sönmez kentin ve kent insanının sürekli yıkılıp inşa edilmeye mahkum edildiği bir paradoksu gözler önüne serer. Sönmez’in çalışmalarında lego önemli bir metafor olarak karşımıza çıkar. Legoyu işlevsizleştirerek günümüz iktidar ve kent anlayışını eleştirir. Yine 2019 yılına tarihlenen “Yetişkinler için oyun alanı çalışmasında ise taşınamayacak şekilde ağır beton legolar yaratır. Bu legolar iktidarın oyun alanına dönüştürdüğü kenti temsil eder. Ancak her yer değişikliği ağır legoların hasar almasıyla sonuçlanır. Yine de oyun oyundur ve hiçbir iktidar kalıcı değildir. Sanatçının 2023 yılında yapmış olduğu porselen eriyen, yamulan canlı renkli legolarının üstünde bu sefer insanın betonlaştığını görürüz. Yetişkin insanın oynadığı oyunda masumiyetin yok olduğunu temsil eden  “Yetişkinler Oynarken” eğilip bükülmüş seramik legolar sanatçının lego metaforuyla kurguladığı son çalışmalardır.

Sönmez, 2020 yılında “Korona Günlerinde Ekşi Mayalı Cyber Ekmek Tarifi” adlı bir video çalışması gerçekleştirmiştir. Salgınla beraber sosyal mecrada çıkan trendlerden birisi #evdeekmekyapımı etiketidir. Aynı dönemde, hızla galerilerin mekânının dijitalleşmesi çok sayıda dijital serginin Instagram’da sunulmasıyla sonuçlanmıştır. Sanatçı  bu süreçte bu iki trendi birleştirerek teknolojik bir ekmek yoğurur. Salgınla beraber ilksel edimlere dönerek bir katarsis yaşayan insanlık aynı dönemde insan 2.0 ı konuşmaktadır. Sanatçı bu iki zıt durumu esprili bir dille ele alır. 

 2023 yılındaki “Cynara” isimli ikinci solo sergisinde yaşadığı semt ile çocukluk yıllarında kuramadığı bağı, semtinde yetişen enginar bitkisi üzerinden yeniden kurar. Bu ütopik sergi kurgusunda sanatçının bölgeye olan merakı sonucu keşfettiği ve sergi sürecinin ana unsuru olan enginar bitkisi yer alır ve buradan hareketle insansız bir dünyada bitkilerin nasıl bir düzene sahip olabileceğine dair bir ada yaratılmıştır. Enstalsyon ve dokümantasyon sürecini sunan Sönmez, sergiye ilham olan Bayrampaşa ve enginar ile ilgili tarihi ve ilk ağızdan belgelendirmelere yer vermektedir. 

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Temel Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans programından distopya üzerine yazdığı tezle mezun olmuştur. 2019 yılında “Bu Nasıl Uygarlık” adlı ilk kişisel sergisini, Pg Art Gallery ve Tomtom Designhood iş birliğiyle Tomtom Gardens’ta gerçekleştiren Sönmez 2020 yılından itibaren Pg Art Gallery tarafından temsil edilmektedir. 

Sanatçının yapıtları, Kommagene Bienali, BANG. PRİX, SONAR +D, Contemporary gibi çeşitli fuarlar ve açık çağrı sergilerinde izleyiciyle buluşmuştur. İstanbul’da yaşamını sürdüren Cansu Sönmez, sanat pratiğine Balat’taki atölyesinde devam etmektedir.

Instagram: cansusonmezart

Kişisel Sergiler 

2023, CYNARA, Pg Art Gallery, İstanbul 
2019, Bu Nasıl Uygarlık?, Tomtom Gardens & Pg Art Gallery, İstanbul 
2019, Sınırda, Cansu Sönmez & Tuğba Çınar Duo Sergi, Pg Art Gallery, İstanbul 

Seçilmiş Sergiler 

2023 Bildiğin Gibi Değil, Pg Art Gallery, İstanbul 
Uzak/Yakın, İzmir Resim Heykel Müzesi Kültürpark Sanat Galerisi, İzmir 
8. Renk Kadın ve İz, AKM, İstanbul 
Contemporary İstanbul Bloom, Pg Art Gallery, Lütfü Kırdar Kongre Salonu,  İstanbul

2022 Kommagene Bienal, Hayali Bir Uygarlık, Adıyaman
Avrupa Birliği Projesi, Visit Commagene, Kinetik Yerleştirme, Kızılin, Adıyaman
Contemporary İstanbul, Pg Art Gallery, Haliç Tersanesi, İstanbul 
Meyve Tabağı, Kültür Park Atlas Pavillion, İzmir 
ContemporaryIstanbul Bloom, Pg Art Gallery, Haliç Tersanesi, Istanbul

2021 Contemporary İstanbul İnternational Art Fair, Pg Art Gallery, Haliç Tersanesi, İstanbul
Dünyada Olmayı Düşünmek, Ayzeradant Köstem Galeri, İzmir

2020 Step İstanbul, Pg Art Gallery, Taksim 360, İstanbul
Sonar +D 2020, +D Gallery Space Exhibition, Zorlu Center, İstanbul
Devam Etmeye Devam Et, Art311-312, İstanbul Bilgi Üniversitesi, İstanbul
Değişim, Rh Art Project, İstanbul

2019 Contemporary İstanbul International Art Fair, Pg Art Gallery
Dada Salon Art Gallery, İstanbul
All in One’01 , Galeri Bu Pavillon, İstanbul
Bang. Prix, Studio X, İstanbul
Step İstanbul, Pg Art Gallery, Tomtom Kırmızı, İstanbul
Öğrenebileceğim Yer, Endless Art Taksim, İstanbul
Güller ve Dikenler, Galeri Muaf, İMÇ 5. Kat, İstanbul
İnşa Edilen Anlam, Endless Art Taksim, İstanbul

2018 Deux Ex Machina, Cer Modern, Ankara 
28. Uluslararası İstanbul Sanat Fuarı, Artist Deneyim, Ağustos Atölyesi, Tüyap, İstanbul
Rota Sanat Yarışması Sergisi, Plato Sanat, İstanbul
Ben Hep Evdeyim, Galeri Muaf, İstanbul
Kervansaray Buluşması, Güncel Sanat Sergisi, Malatya
Portakal Çiçeği Karnavalı, + Bir Sergi,Korart Galeri, Adana
İlk Çeyrek Raporu, Çağdaş Sanatlar Merkezi, Ankara

2017 Artankara 3. Çağdaş Sanat Fuarı, Ankara, Türkiye
2016 SAKÜDER 11. Yıl Resim Yarışması Sergisi, Ankara
Sanata Bi Yer, ‘’ Bir Yerdekiler’’, Ortaköy Kitchenette
Made by Artist, Uluslararası Sanat Fuarı, Blok 33, Selanik Yunanistan

2015 25. Uluslararası İstanbul Sanat Fuarı, ‘’Artists 2015 Geçmişe Tanıklık’’, Tüyap
Barış Petekleri, Anıtsal Sergi, Çanakkale, Türkiye

2013 Ankara Resim Heykel Müzesi, ‘’13. Şefik Bursalı Resim Yarışması Sergisi’’, Ankara
Chalabi Art Gallery, Bazaart, ‘’ Her eve bir sanat’’ karma sergisi , İstanbul, Türkiye

2012 UPSD Sanat Galerisi, ‘’Dünya Sanat Günü Sergisi’’, İstanbul, Türkiye
Sırbistan Klub Narodnog Muzeja Valjevo, “The New International Visual Art Project, Kalıcı Eser, Valjevo, SIRBİSTAN


The Great Exhibition opening ceremony, 1851 © The Hearsum Collection
Önceki

Dünyanın İlk Sergisi; Crystal Palace Exhibition

QUANTUM. CREDIT: KEVIN MCCOY
Sonraki

NFT Satışları Nasıl Başladı? İlk NFT Hangisi?

Kaçırmayın!

Demirhan Baylan

Demirhan Baylan ile Müziği Üzerine Harika Bir Söyleşi

Demirhan Baylan multidisipliner olarak; şarkı sözü yazarı, besteci, enstrümanist, ses
Deniz Yüceer Berker

Yazar Deniz Yüceer Berker’in Sıradışı Hikâyeleri Raflara Çıktı

Yazar Doç. Dr. Deniz Yüceer Berker’in üç kitaptan oluşan serisi