Mahmut Aydın
Mahmut Aydın

“Karanlıkta Uzaklaşmalar ve Parıltılar” Sergisi Paris’te Açılıyor!

30 Eylül 2024

AZA-ART tarafından düzenlenen Mahmut Aydın ve Sefa Çatuk’un yapıtlarını Derya Yücel küratörlüğünde bir araya getiren “Karanlıkta Uzaklaşmalar ve Parıltılar” başlığındaki sergi 11 Ekim’de Paris’te açılıyor. Sergi, gecenin içinde yanıp sönen, uzaklaşarak kaybolan ateşböceklerinin parıltılarının başka bir yerde yeniden ortaya çıkıp görünür olduğuna inanan bir düşünceyi paylaşıyor. Sergisi 27 Ekim 2024’e kadar sürecek.

1975 yılında kaleme alınan “Ateşböcekleri Makalesi” adıyla ün salan yazısında Pier Paolo Pasolini, ateşböceklerinin artık ortadan kaybolduğunu ilan eder. Bu metin yok edilen masumiyetin insancıl sinyallerine yazılmış bir cenaze ağıtı, ekolojik ve şiirsel bir imge olarak aşırı ışığa maruz kalmış bir dünyanın içinde görünürlüklerini kaybeden ateşböcekleri metaforunu kullanır. Fransız düşünür Georges Didi-Huberman ise bu minör parıltı kaynaklarının ortadan kaybolduğunu reddeder. Ona göre “var kalma mücadelesi” antropolojik bir kabiliyettir ve hiçbir zaman hareketsiz ya da sabit değildir: her zaman bir kaçış, bir saklanış, bir yer değiştirme ve kendisi için çizilen sınırları aşarak kendine teğet olanı arama halidir.

Didi-Huberman’ın düşüncesini sanatsal üretim için ödünç alırsak, “ateşböcekleri” gibi sanat pratikleri de artık varlıklarını hedef alan tehdit ve hükümlerden kaçan, içinde yaşadıkları karanlığa karşı küçük ışıklarını ve parıltılarını yayarak etrafa sinyaller gönderen direniş ağlarına katılıyor. AZA Art tarafından düzenlenen, Derya Yücel küratörlüğünde Mahmut Aydın ve Sefa Çatuk’un üretimlerini bir araya getiren “Karanlıkta Uzaklaşmalar ve Parıltılar” başlığındaki sergi, ateşböceklerinin hayatta kalma serüveni ile hegemonya ve iktidar tarafından görmezden gelinen, bastırılan, sindirilen, yok edilen doğa, hafıza, tarih, kimlik, beden kavramlarına yönelik direniş ve var kalma mücadeleleri ile analoji kuruyor. Karanlığın içinde görünüp kaybolan ateşböceklerinin ışıltılı jestleri günümüz var kalma siyasetleri ve sanat arasındaki ilişkiye de ilham veriyor. Derya Yücel küratörlüğündeki sergi, gecenin içinde yanıp sönen, uzaklaşarak kaybolan parıltıların başka bir yerde yeniden ortaya çıkıp görünür olduğu bir tahayyülü paylaşıyor.

Sergi Adresi: 10, Passage Thiere 75011, Paris

Sanat Okur

Türkiye'nin En Büyük Kültür Sanat Haber Portalı, Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Söyleşiler

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

Kaçırmayın!

Yalçın Gökçebağ, Peyzaj, 80x100 cm, 2017, Tuval Üzerine Yağlıboya

Kendi Kendime Düşünceler: Yalçın Gökçebağ

İki tür resim izleyicisinden söz edebiliriz: konuya bakanlar, resme bakanlar.
Efza, kendileri

Efza’nın Yeni Şarkısı “kendileri” Yayında!

Alternatif sahnenin kendine has tarzı ve yorumuyla dikkat çeken ismi