‘Shadowtime’ Filmi Venedik Film Festivali’nde Yarışmada

Deniz Tortum ve Sister Sylvester VR’ı ‘Shadowtime’, Venedik Film Festivali’nde Yarışmada

Shadowtime
Shadowtime

Yönetmen ve yeni medya sanatçısı Deniz Tortum ile performans ve yeni medya sanatçısı Sister Sylvester’ın birlikte yazıp yönettikleri sanal gerçeklik (VR) projesi “Shadowtime”, dünya prömiyerini Venedik Film Festivali’nde yapıyor. 30 Ağustos – 9 Eylül 2023 tarihleri arasında 80.si düzenlenecek festivalin Genişletilmiş Gerçeklik (XR) bölümü Venice Immersive’de gösterilecek “Shadowtime”, 28 projenin yer aldığı bu bölümde Büyük Ödül için yarışacak.

Sanal dünyanın püf noktaları

Geçen yılın ödüllü kısa belgeseli “Our Ark”ta (2021) ilk kez birlikte çalışan yönetmenler, iklim krizi ve teknoloji ilişkisini bu kez sanal gerçeklik formatında kurcalıyorlar. Farklı gerçekliklerin uyumsuzluğunu sanal gerçeklik ve simülasyon teorisi alanında keşfe çıkan “Shadowtime”, dört elli ve iki kalpli bedenlere dönüştüğümüz sanal dünyanın özünde yatanı anlamaya çalışıyor ve Alma adlı gizemli bir rehberin eşliğinde, birbiriyle bağdaşmayan gerçeklikleri, iklim krizinin geleceğini ve sanal dünyaya sığınma yöntemlerini sorguluyor.

Çağımız için türetilmiş bir kelime

“Shadowtime” adını, Dilsel Gerçeklik Bürosu’nun (The Bureau of Linguistical Reality) çağımız için türetilmiş yeni bir kelimeden alıyor. Birbiriyle bağdaşması mümkün olmayan iki paralel zaman dilimini işaret eden bu kelime; trafikte sıkıştığınız bir an, araba motorundaki benzinin aslında, tarih öncesi canlıların sıkıştırılmış kütlesi olduğuna uyanmanız ya da telefonunuzda gezinirken, dünyanın geri dönüşü olmayacak bir şekilde bozulduğunun aklınıza düşmesi gibi ‘hatırlama’ları tarifliyor.

Bir Institute of Time yapımı olan ve yapımcılığını Fırat Sezgin ile Ecegül Bayram’ın üstlendiği “Shadowtime”, Sjoerd van Acker’ın geliştiriciliğinde hazırlandı. Projenin 3D çalışmalarını Bats Bronsveld, yapay zekâ çalışmalarını Arjan van Meerten ve yerleştirme çalışmasını Doruk Çiftçi üstlenirken müziklerini de Alican Çamcı yaptı.

Jüri başkanı Singing Chen

Venedik Film Festivali’nin 2017’den beri düzenlediği Venice Immersive, 360° videolar ve uzunluklarına bakılmaksızın XR çalışmaları, enstalasyonlar ve sanal dünyalar gibi yaratıcı olasılıklara kapılar açan projelerin ilk gösterimlerine evsahipliği yapıyor. A sınıfı festivaller arasında ilk sanal gerçeklik yarışmasına evsahipliği de yapan Venice Immersive bölümünde bu yıl, 28 proje Büyük Ödül, Jüri Özel Ödülü ve Sürükleyici Başarı Ödülü için yarışacak. Tayvanlı yönetmen Singing Chen’in başkanlığındaki jüri, Brezilyalı animasyon yönetmeni ve multimedya sanatçısı Pedro Harres ve video oyun geliştiricisi 3dar’ın kurucusu da olan Arjantinli yönetmen, yapımcı ve yazılım geliştiricisi German Heller’den oluşuyor.

Dördüncü kez Venedik

Belgesel film ve XR alanında disiplinler arası projeler üreten yapım şirketi Institute of Time, 2018’de Fırat Sezgin ve Deniz Tortum tarafından kuruldu. Hollanda, Amerika ve Türkiye’de aktif projeler geliştiren şirket, “Nublu” (2017), “Anadolu Turnesi” (2018), “Maddenin Halleri” (2020), “Our Ark” (2021) gibi ödüllü belgesellerin yapımcılığını üstlendi. Geçmiş yıllarda da, “Floodplain” (2018), “The Miracle Basket” (2021) ve “ELELE” (2022) adlı VR projeleri ile Venedik Film Festivali’nde yer alan şirket, “ELELE” ile ayrıca, Venedik’in Biennale College Cinema bölümünde VR prodüksiyon fonunu kazanmıştı.

31 Ağustos – 9 Eylül tarihleri arasında Venedik Immersive Adası’nda (Lazzaretto Vecchio Adası) deneyimlenebilecek “Shadowtime”ın festival yolculuğu devam edecek.

Türkiye'nin En Büyük Sanat Haber Portalı, Güncel Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Röportajlar