Gian Maria Tosatti ile Kalbim Ayna Gibi Boş – İstanbul Bölümü Başlıklı Enstalasyon Sergisi Üzerine Bir Söyleşi

14 Haziran 2021

2015 yılında ArtReview tarafından, kendi jenerasyonunun en ilginç 30 sanatçısı arasında gösterilen İtalyan çağdaş sanatçı Gian Maria Tosatti ile 24 Mayıs’ta Tarlabaşı’nda açılışını gerçekleştirdiği Kalbim Ayna Gibi Boş – İstanbul Bölümü başlıklı enstalasyon sergisi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

İtalyan sanatçı, Tosatti, sergisinin üretim sürecinden, Tarlabaşı’nda yaşadığı süreçlere; sahiplendiği Türk kedisinden; “ilginç” ünvanına kadar pek çok detayı Sanat Okur okurlarımız için paylaştı.

Gian Maria Tosatti sosyal medya hesabı

Click here for the English version of the Gian Maria Tosatti interview.

Keyifli okumalar.

Gian Maria Tosattı

Türk sanatseverlere kendinizi nasıl tanıtırsınız?

Sadece Türkiye’nin harika ve derin kültürüne âşık bir sanatçı olduğumu söyleyebilirim.

Kalbim Ayna Gibi Boş – İstanbul Bölümü başlıklı enstalasyon serginizde ziyaretçilerinizi nasıl bir performans ve deneyim bekliyor?

Eh, altı yıl boyunca Tarlabaşı’nda yaşayan herhangi birinin deneyimiyle aynı. Sanatla değil, yaşamla ilgisi var. Sanat, bu canlıları ancak kısa, yoğun bir ana odaklayabilir. Yani asıl soru Tarlabaşı gibi bu kadar güçlü ve insani bir yerde yaşayabiliyorsak kendimiz hakkında ne öğrenebiliriz?

Kalbim Ayna Gibi Boş – İstanbul Bölümü nasıl bir üretim sürecinin ürünüdür? Neden Tarlabaşı? Üretimin bir parçası olarak Tarlabaşı’nda bulunduğunuz bu sürede sizi zorlayan durumlar oldu mu?

Uzun bir süreçti. Altı yıllık bir çalışma. Şehirle aramda bir aşk hikâyesi oldu. Hatta hasta ve ölmek üzere olan bir Türk kedisini bile sahiplendim. Şimdi Napoli’deki evimde yaşıyor. Bu işte hiçbir zaman herhangi bir sorun ya da gerçek bir zorluk yaşamadım. Tarlabaşı halkı çok cömert. Yolu bulmama yardım ettiler. Fazla bir şeyleri yok ama paylaşmaya hazırlar. Ve oradaki tüm çocuklar bize, her birimizin ne kadar hassas ve parlak olduğunu hatırlatıyor.

Gian Maria Tosatti İle Kalbim Ayna Gibi Boş

2015 yılında ArtReview tarafından yılın en ilginç 30 sanatçısı arasında yer aldığınızı biliyoruz. Sizin hakkınızda çıkan haberlerin başında da bu yüzden “ilginç” kelimesi konuluyor. Sizi ve sanatınızı ilginç kılan nedir?

Bu soruya cevap verecek kişi ben değilim. Ziyaretçiler cevaplamalı. Ben sadece bir sanatçı olarak işimi yapmaya çalışıyorum. Diğerlerinin yanı sıra, “çevre sanatı” dediğimiz fikri tanımlayanlardan biri olduğumu söyleyebilirim. Ve bu muhtemelen 21. yüzyılın en tipik sanat biçimlerinden biri.

Gian Maria Tosatti İle Kalbim Ayna Gibi Boş

Kalbim Ayna Gibi Boş – İstanbul Bölümü’ne ilgiyi nasıl buluyorsunuz? Ziyaretçilerinizin kişisel deneyimleri sonrası aldığınız tepkiler nasıl?

Birçok kişi sergiden çıktıklarında ağladı. Eh, bence bir sanat eserinin anlamı, ziyaretçilerinin gözyaşlarıyla ölçülebilir.

İstanbul hakkında ne düşünüyorsunuz? Kalbim Ayna Gibi Boş adlı sanatsal araştırmanızın İstanbul bölümü hakkında neler söylersiniz?

İstanbul’un, bugün dünyanın birçok yerinde olduğu gibi sıkıntılı ve karışık zamanlar yaşayan bir şehir olduğunu söyleyebilirim. Pek çok şey değişiyor ve görünüşe göre bu süreçte kaybettiğimiz şey çok, kazandığımız şey çok az. Geleceğin her zaman evrimi getireceğini düşünüyorum, ancak bazı anlar diğerlerinden daha karanlık. Bazı anlarda, daha iyi olmak için gereken çabayı gösterecek cesareti bulmak için bir şeyleri kaybetmemiz gerekir.

Künye: Gian Maria Tosatti, Kalbim Ayna Gibi Boş – İstanbul Bölümü, 2021, mekâna özgü yerleştirme, Italian Council tarafından destekleniyor (2019).

Nil Has

1988 doğumlu, Sanat ve Kültür Yönetimi mezunu, sanat ve kültür meraklısı.

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

Önceki

Türkiye’nin İlk “Dijital Oyuncusu” Aypera İle Keyifli Bir Söyleşi

Peri Çiçek
Sonraki

Portfolyo: Peri Çiçek

Kaçırmayın!

Lenny Zakatek

Fazıl Okudan’ın Lenny Zakatek İle Özel Söyleşisi

The Alan Parsons Project konusunda ülkemizin en yetkin arşivcilerden olan
Selma Gürbüz, Gündöndüler, Tuval üzerine yağlıboya, 2010

Solo Botter: Selma Gürbüz Sergisi Casa Botter’de

İstanbul’un ilk art nouveau yapısı Casa Botter, Levent Çalıkoğlu küratörlüğünde