“Maddenin Halleri” Türkiye Galasını Altın Portakal’da Yapıyor

Dünya prömiyerini Ocak’ta Rotterdam Film Festivali’nde yapan ve Ağustos’ta Docufest’te yarışan Deniz Tortum filmi “Maddenin Halleri”, Türkiye galasını 57. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde yapıyor. Yapımcılığını Anna Maria Aslanoğlu, Öykü Canlı ve Aslı Erdem’in üstlendiği film, festivalin Ulusal Belgesel Film Yarışması’nda yarışacak ve 6 Ekim, yarın akşam 19:20’de AKM Amfi Tiyatro’da ilk kez Türkiyeli izleyiciyle buluşacak. Bağımsız sinema dergisi Filmuforia’nın dört yıldız vererek “Yenilikçi ve benzersiz bir şiirsel deneme” sözleriyle övdüğü film, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’ndeki gündelik hayatı mercek altına alıyor ve sağlık çalışanlarının hastane çatısı altında olup bitenle başa çıkabilme yetilerini izliyor.

Ödüllü filmlerinin yanı sıra sanal gerçeklik projeleriyle tanıdığımız ve 2019’da Filmmaker Magazine tarafından “Bağımsız sinemanın 25 Yeni Yüzü” arasında gösterilen yönetmen ve sanatçı Deniz Tortum’un son filmi “Maddenin Halleri”, Türkiye galasını 6 Ekim, yarın akşam 57. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde yapıyor. Festivalin Ulusal Belgesel Film Yarışması’nda jüri karşısına çıkacak film, saat 19:20’de AKM Amfi Tiyatro’da ilk kez Türkiyeli seyirciyle buluşacak.

Cerrahpaşa’nın “ömürleri biten” binalarında çekildi
Yapımcılığını Anna Maria Aslanoğlu, Öykü Canlı ve Aslı Erdem’in, ortak yapımcılığını ise Fırat Sezgin’in üstlendiği “Maddenin Halleri”; hastaneyi evi bellemiş doktor, hemşire ve tüm sağlık çalışanlarının gündelik hayatlarını takip ediyor ve bitmek bilmeyen koridorlarda, doktor odalarında ve ameliyathanelerde dolanarak hastanedeki yaşamı anlamaya çalışıyor.

İstanbul’un en eski ve önemli tıp fakültelerinden Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’nde 2018’den beri süren ‘yerinde dönüşüm’ çalışmalarında “ömürleri bittiği” gerekçesiyle yıkılan binaların son zamanlarına da tanıklık eden belgesel; sağlık çalışanlarının hastane çatısı altında olup bitenle başa çıkabilme yetilerini, hastaların bedenleriyle kurdukları kırılgan ilişkiyi ve hemen dışarıdaki Türkiye’yi de izliyor.

“Yenilikçi ve benzersiz bir şiirsel deneme”
Bağımsız sinema dergisi Filmuforia’nın dört yıldız vererek “yenilikçi ve benzersiz bir şiirsel deneme” sözleriyle övdüğü, Film Comment yazarlarından James Wham’ın “Hastanenin kalp atışını hissediyoruz; organizmaya dönüşen bu şeyin nefes aldığını duyuyoruz” diyerek tarif ettiği film, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’nde yaşananları didaktik bir yöntemden ziyade, şiirsel ve çağrışımsal bir metodla izliyor.

Dijital sanat çalışmalarıyla da tanıdığımız ve en son Emre Yeksan’ın ‘Yuva’ filminin dünyasından ilhamla çektiği ‘Selyatağı’ adlı sanal gerçeklik filmiyle karşımıza çıkan Tortum, “Maddenin Halleri”nde de teknolojinin görselliğini kullanıyor ve MR, BT gibi insan bedenini inceleme teknolojileri filmin bir parçası haline getiriyor. Aynı zamanda hastaneyi de benzer bir şekilde ‘makina gözü’ne tabi tutan Tortum, hastanenin mimarisini lazer tarayıcılarla üç boyutlu bir nokta bulutuna dönüştürüyor. Görüntü yönetmenliğini Deniz Tortum’un, kurgusunu Sercan Sezgin’in, müziklerini Alican Çamcı’nın ve ses tasarımını Ernst Karel ve Yalın Özgencil’in üstlendiği filmin renklerini James Norman yaptı.

Ekim’de İstanbul Film Festivali’nde ve Engelsiz Yarışma’da
Dünya prömiyerini Ocak ayında Rotterdam Film Festivali’nin özgün genç yetenekleri duyurduğu bölümü “Bright Future”da yapan film, Ağustos ayında da dünyanın en önemli belgesel film festivallerinden DokuFest’in Balkan bölümünde yarışmıştı.

New York’ta Museum of the Moving Image’ın düzenlediği First Look Festivali’nin programına seçilen “Maddenin Halleri”, Türkiye galasını yarın akşam 57. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde yaparken; Ekim ayında ayrıca, 39. İstanbul Film Festivali’nin Belgesel Film Yarışması’nda ve Engelsiz Filmler Festivali’nin Engelsiz Yarışması’nda gösterilecek.

“Bağımsız Sinema’nın Yeni Yüzü” Deniz Tortum hakkında
1989 İstanbul doğumlu yönetmen ve medya sanatçısı Deniz Tortum, Bard College’da sinema eğitimi aldı. Filmleri ve yeni medya çalışmaları Venedik Film Festivali, SXSW, Sharjah Bienali, Sheffield, !f İstanbul, True/False ve Dokufest dahil olmak üzere pek çok önemli festivalde gösterildi. 2013’te çektiği ilk uzun filmi “Zayiat”, dünya prömiyerini South by Southwest’te (SXSW) yaptı. 2017’de Carmine Grimaldi ile birlikte yönettikleri “Keşke Barış Gelse”, Dokufest’te En İyi Kısa Belgesel Ödülü’nü aldı ve Sheffield, True/False gibi önemli festivallerde gösterildi. MIT Open Documentary Lab’de araştırma görevlisi olarak sanal gerçeklik üzerine çalıştı ve !f İstanbul ve Camden film festivallerinin yeni medya bölümlerinin küratörlüğünü yaptı. Çağrı Hakan Zaman ve Nil Tuzcu ile birlikte hazırladıkları ve 6-7 Eylül olaylarını anlatan “Eylül 1955” (2016) ve Emre Yeksan’ın “Yuva” filminin dünyasından ilhamla çektiği “Selyatağı” (2018) adlı sanal gerçeklik projelerine imza attı. 2018 yılında Can Eskinazi ile birlikte “Anadolu Turnesi” adlı müzik belgeselini yönetti. 2019’da Filmmaker Magazine tarafından “Bağımsız Sinema’nın 25 Yeni Yüzü” arasında gösterildi. 2016-2018 yıllarında Harvard Film Study Center’da üzerine çalışmaya başladığı son belgeseli “Maddenin Halleri”, dünya prömiyerini Ocak 2020’de Rotterdam Film Festivali’nin Bright Future bölümünde yaptı. Film ve yeni medya çalışmalarını İstanbul ve New York arasında sürdürmeye devam ediyor.

KÜNYE
Yönetmen: Deniz Tortum
Yapımcılar: Anna Maria Aslanoğlu (istos film, TR), Öykü Canlı (Yumurta Yapım, TR), Aslı Erdem (Beatrice Films, TR)
Ortak Yapımcı: Fırat Sezgin (Institute of Time, TR)
Kurgu: Sercan Sezgin
Görüntü Yönetmeni: Deniz Tortum
Müzik: Alican Çamcı
Ses Tasarımı: Ernst Karel, Yalın Özgencil
Renk: James Norman

1988 doğumlu, Sanat ve Kültür Yönetimi mezunu, sanat ve kültür meraklısı.