Kaş Çevre ve Kültür Derneği gönüllüleri tarafından ilk olarak 2022 yılında organize edilen Kaş Tiyatro Günleri, bu yıl üçüncü edisyonuyla 18-19-20 Ekim tarihlerinde gerçekleşecek. Oyun gösterimleri, panel ve atölyelerin yer aldığı festivalin bu yılki teması “Birlikte Yaşam” olarak belirlendi.
Kaş Çevre ve Kültür Derneği üyelerinin yanı sıra, gönüllülerin ve Kaş esnafının destekleriyle ücretsiz gerçekleşen Kaş Tiyatro Günleri, üçüncü yılında da bağımsız toplulukların yenilikçi üretimlerini tiyatroseverlerle buluşturacak. 2000 yıllık Antiphelllos Antik Tiyatrosu’nun ana sahne olduğu etkinlikte Çukurbağ Köyü’ndeki eski ilkokul binası, Hideaway Bar, Echo Bar, Emin Erdem Meydanı’ndaki dükkanlar ve Kaş’ın eski şehrinin (Old Town) ara sokakları da performans ve atölye mekanları olarak kullanılacak.
Bu yıl, Antalya İl Kültür Müdürlüğü ve Kaş Kaymakamlığı’nın yanı sıra Kaş Belediyesi ve Avrupa Birliği Sivil Düşün Programı’nın da destek verdiği Kaş Tiyatro Günleri’nde iki yeni başlık yer alıyor. Genç Tiyatro başlığı ile KTG içinde genç sanatçılara performanslarını sergileyebilecekleri verimli bir alan açılması hedefleniyor. İkinci başlık ise Çocuk Oyunları, çocukların etkinliklere dahil olmasını ve yerelde çocuk tiyatro topluluğunun oluşmasını teşvik etmek için bu yıl ilk kez festival programına çocuk oyunları da dahil edildi. Böylece daha kapsayıcı ve zengin bir içerik ortaya çıkmış oldu.
İstanbul’daki bağımsız tiyatro sahnelerinden özel seçkiler ağırlanacak
Her yıl olduğu gibi bu yıl da festivalin oyun seçkisinde İstanbul’un bağımsız tiyatro sahnelerinden bildiğimiz oyunlar yer alacak. İklim krizine karşı çaresizliğimizi ve tepkisizliğimizi İstanbul’un bir kentsel dönüşüm mahallesinden anlatan Tek Kullanımlık Hikâye; Mek’an Sahne’nin sokağa ve alt kültüre özgü seyirlik biçimleri çağdaş hikâye anlatıcılığıyla yorumladığı oyunlarının şimdilik sonuncusu olan Dansöz; Ferdi Çetin’in yas, sanat ve aile temalarıyla yine anlatılamayan duyguların peşinde, farklı yazma biçimlerini iç içe geçirdiği melez oyunu Annemden Kalan Gül Ağacı Masanın Üzerinde Çaydanlık Beyaz Bir İz Bıraktı; İstanbul’un yakın tarihine özgü mekânları ve bu mekanlarda yiten hikâyeleri yeniden canlandıran Monologlar Müzesi Yuvakimyon; anlatı tiyatrosunun bu sezon dikkat çeken örneklerinden Mahallemiz Eşrafından ana oyun kategorisinde yer alacak.
“Genç Tiyatro” kategorisinde, yıllar sonra bir babanın kaybı etrafında toplanmış, doğdukları evi özleyen üç kız kardeşi hayal kırıklıkları, özlem ve umutlar etrafında buluşturan İki Kent Arasında Bir Bar Masası’nda sergilenirken; Çocuk ve Gençlik Tiyatrosu kategorisinde Odtü Oyuncuları kökenli Boş Sahne’nin Çimidi ve AbZU oyunları performe edilecek. Yine Boş Sahne ekibinden Çalgıcı Gül Ali Masalı da bu yıl sahnelenecek oyunlar arasında yer alıyor.
Program kapsamında oyunların yanı sıra, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sanat ve Kültür Yönetimi bölümlerinin kurucusu ve sanat kuramı, kültür politikası ve kültür tarihi alanlarında çalışmakta olan Serhan Ada, Gösteri Sanatlarında Şimdi Neredeyiz? Ya Sonra? başlığıyla, Yeditepe ve Maltepe Üniversiteleri öğretim üyesi Doç. Dr. Zerrin Yanıkkaya, Merkezden Uzak, Seyirci Yakın mı? Tiyatro Festivalleri, Sorular ve Arayışlar başlığıyla yapacakları söyleşiler ile tiyatro severlerle bir araya gelecekler. “Fakat Müzeyyen Bu Derin Bir Tutku” ve “Kıyıdakiler” filmlerinin senaryolarını kaleme alan Ceyda Aşar 3 gün sürecek olan senaryo atölyesinde, senaryonun temelleri, interaktif oyunlarla yazma, öykü yaratma ve karakter yaratımı konularında katılımcılarla atölyeler gerçekleştirecek.
Tüm oyun ve etkinliklerin ücretsiz gerçekleşeceği festival boyunca gösterimlere ek olarak düzenlenecek atölyeler ve söyleşilerde festivalin teması olan “Birlikte Yaşam” üzerine odaklanacak. Kaş Tiyatro Günleri, oyun içerikleri ve afişleriyle farklılıklarımıza değil, benzerliklerimize odaklanarak insanların ve insan olmayan canlıların birlikte var olabilme ihtimalinin güzelliğine dikkat çekiyor. “Birlikte Yaşam” kültürünü sahiplenip besleyerek, birbirimizi desteklediğimiz yeni hikâyeler anlatma ve ortaklaşa anlayışa dayalı bir ekosistem yaratma imkânı sunuyor.
2024 Program Akışı
17.00 | Hideaway Bar | İki Kent Arasında Bir Bar Masasında +18 |
19.00 | Antiphellos Antik Tiyatrosu | Çalgıcı Gülali Masalı +13 |
21.00 | Antiphellos Antik Tiyatrosu | Annemden Kalan Gül Ağacı Masanın Üzerinde Çaydanlık Beyaz Bir İz Bıraktı +13 |
14.00 | Echo Bar | Söyleşi – Serhan Ada |
17.00 | Eski Çukurbağ İlkokulu | Çimidi +5 *çocuk oyunu |
19.00 | Antiphellos Antik Tiyatrosu | Abzu +9 *çocuk oyunu |
21.00 | Antiphellos Antik Tiyatrosu | Dansöz +13 |
14.00 | Echo Bar | Söyleşi – Zerrin Yanıkkaya |
17.00 | Old Town | Monologlar Müzesi Yuvakimyon +12 |
19.00 | Antiphellos Antik Tiyatrosu | Mahallemiz Eşrafından +12 |
21.00 | Antiphellos Antik Tiyatrosu | Tek Kullanımlık Hikaye +13 |
Atölye ve Konuşmalar
Ceyda Aşar ile Senaryo Atölyesi
18, 19, 20 Ekim / 10.00 – 13.00
Kaş Belediyesi Toplantı Salonu
Kaş Tiyatro Festivali kapsamında gerçekleşecek olan 3 günlük senaryo atölyesinde, katılımcılar senaryonun temelleri üzerine bilgi edinirken, interaktif oyunlarla yazma, öykü yaratma denemeleri yapacak ve karakter yaratımı çalışmalarına katılacak. Atölye, 20 yaşından itibaren herkese açıktır. Kontenjan 30 kişi ile sınırlıdır. Senaryo atölyesine katılmak için kaydınızı yaptırabilirsiniz.
Bahçeşehir Üniversitesi Sinema-Televizyon bölümünde yüksek lisansını tamamlayan Ceyda Aşar, “Fakat Müzeyyen Bu Derin Bir Tutku” (2014) ve “Kıyıdakiler” (2016) filmlerinin senaryolarını kaleme aldı. “Fena Şeyler, Mutlu Sonlar” (2022) adlı romanı Kara Karga Yayınları tarafından; “Kadınlar Tuvaleti” (2006/Artemis/Alfa) adlı öykü kitabı Artemis Yayınları tarafından basıldı. Televizyon dizilerinde senarist olarak çalıştı. OSCAR sertifikasına sahip, 32. Raindance, (Londra) 46. Drama (Yunanistan), 50. Athens (Amerika), 20. Bend (Amerika) gibi önemli kısa film festivallerinin uluslarası yarışmalarına seçilerek Amerika’dan Çin’e kadar tüm dünyayı dolaşan “Burası Size Göre Değil” (2023)adlı kısa filmin yönetmenliğini gerçekleştirdi. Bu kısa film, 18. Boston Turkish Festival’de EN İYİ FİLM; 24. İzmir Uluslararası Kısa Film Festivali’nde EN İYİ KURGU; 17. Crossroads Uluslararası Kısa Film Festivali’nde EN İYİ YÖNETMEN; 7. Uluslararası Kadın Yönetmenler Festivali’nden SİYAD EN İYİ FİLM;14. Sinepark Kısa Film Festivali’nde EN İYİ FİLM ödüllerini kazandı. Sinema Yazarları Derneği’nin (SİYAD) 56. Türkiye Sineması Ödülleri’nde, GIOVANNI SCOGNAMILLO FANTASTİK FİLM ödüllerinde aday olarak seçildi. Bu film 16 Ekim’den itibaren MUBI platformunda izleyici ile buluşacak. Senaryo doktorluğu da yapan Ceyda Aşar uluslararası alanda pek çok ödüle değer bulunan “Gölgeler İçinde” (2020) filminde senaryo doktoru, “Hayaletler” (2020) filminde senaryo danışmanı olarak görev aldı.
Söyleşi – Serhan Ada
Gösteri Sanatlarında Şimdi Neredeyiz?
Ya Sonra?
19 Ekim Cumartesi 14.00 – 15.30
Echo Bar
“(bırakın) güneş masum gösterilerinizi aydınlatsın.”
(J.J. Rousseau, d’Alembert’e Gösteriler Hakkında Mektup, 1758)
Seyircinin başını yukarı kaldırarak baktığı sahne sorgulanmaya başlayalı çok zaman oldu. Tiyatroyu, gösteri sanatlarını karanlık salonlardan “kurtarmak”, açık havaya, meydanlara, antik tiyatrolara hatta dağ başlarına taşımaya kadar nice deneyler yapıldı.
Bugün neredeyiz?
Şehirlerdeki salonların, görkemli yapıların, çok sayıda turist çeken büyük festivallerin dışındaki arayışlar tiyatronun ve gösteri sanatlarının geleceği bakımından ne gibi ipuçları veriyor?
Doğru cevapları ararken, bizzat tiyatronun geleceğini de düşünerek, doğru soruları formüle etmek önem taşıyor.
Akademisyen ve yazar Serhan Ada, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sanat ve Kültür Yönetimi bölümlerinin kurucusudur ve sanat kuramı, kültür politikası ve kültür tarihi alanlarında çalışmaktadır.
Söyleşi – Zerrin Yanıkkaya
Merkezden Uzak, Seyirciye Yakın mı?
Tiyatro Festivalleri, Sorular ve Arayışlar
20 Ekim Pazar 14.00 – 15.30
Echo Bar
Tiyatro da birçok sanat gibi, belli merkezlerde toplanarak, kapalı devre diyebileceğimiz bir mekanizmanın içinde kendi hareket kabiliyetini ve dinamizmini yitirme tehlikesiyle karşı karşıya kalıyor. Bu nedenle merkezden fiziken ya da ruhen uzak yerlerde tiyatro festivallerinin yapılması; bu festivallerde anaakım tiyatro oyunlarının/gösterimlerinin dışında yenilikçi, farklı işlerin, denemelerin, gösterimlerin gerçekleştirilmesi tiyatro sanatının yaygınlaşması, daha fazla seyirciye ulaşması dışında, seyircide farklı bir beklenti ufkunun gelişmesini de sağlıyor. Birçoğu maddi ve teknik olanaksızlarla boğuşan bu festivaller sürdürülebilir mi? Ne tür ortak sorunları var? Bir araya gelmek ve bu sorunları birlikte çözmeye çalışmak mümkün mü? Neler yapılabilir?
Yeditepe ve Maltepe Üniversitelerinde öğretim üyesi olarak çalışan Doç. Dr. Zerrin Yanıkkaya, şu sıralar Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Bodrum Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü başkanlığını yürütmektedir. Doktora sonrası çalışmalarını México Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Programı’nda tamamlamıştır. Geleneksel Tiyatro ve Anlatı Yöntemleri ile dramaturji üzerine çalışmakta; birçok yerel festivale oyun seçici, atölye ve seminer, konferans düzenleme konularında destek olmaktadır.