Müzisyen, Fotoğrafçı, Yönetmen Erhan Karaca ile söyleşi

11 Ocak 2020

Müzik eğitmeni, müzisyen, fotoğrafçı ve yönetmen Erhan Karaca ile yeni projesi “Görmek İçin Yaklaşmalısın”’ı konuştuk. Birçok şapkası olan Erhan Karaca ile yaptığımız söyleşide fotoğraf/video meraklıları için teknik notlarda düştük. Keyifli okumalar dilerim.

Öncelikle sizi tanımak/tanımak isteriz, kimdir Erhan Karaca?

29 Mart 1987’de İstanbul’da doğdum. Kocaeli Üniversitesi Sinema TV bölümüde eğitim gördüm ancak eğitimimi yarıda bırakıp daha çok müzik sektörünün içinde yer almaya karar verdim. Kendi kurduğum grubumun davulcusu olarak uzun yıllar çaldıktan sonra İspanyol, Alman ve Norveç’li bir grupla sahne almaya devam ettim. Müzik yaptığım 10 yıl içinde toplam 22 ülkede sahne aldım. Pek çok albüm kaydettim. Davulculuk konusunda organizasyonlar düzenledim, workshoplar yaptım. Bu sırada eğitim vermeye de devam ederek okullarda çalıştım ve özel ders vermeye devam ettim. Şu an İTÜ Geliştirme Vakfı Okulları’nda öğretmenim. Bunlarla beraber yaptığım iş seyahat etmeme fazlaca fırsat sunuyorken kameramı boynuma asıp gezdiğim yerlerde fotoğraf ve video çekmeye devam ettim. Son 1 yıldır da kendi ürettiğim projeler ya da gelen teklifler üzerine çekim yapıyorum.

Fotoğraf çekmeye nasıl başladınız bu alana sizi iten şey ne oldu?

Çocukluğumdan beri fotoğraf ve sinemaya büyük ilgi duyuyorum. Özellikle kameralara, sinema salonlarına… Soğuk bir mekanik yapının duygularla birleştiğinde ne kadar sıcak sonuçlar üretebildiğini düşününce büyülenmemek elde değil. Dijital kamera çağının başlamasıyla beraber benim de o sıralar elimde en çok bulunan kameram Canon Powershot A200 ile gittiğimiz tatillerde çekim yaptığımı hatırlıyorum. Bulduğum her tarihi eserin, manzaranın önünde bolca vakit geçiriyordum. Sonrasında Kocaeli Üniversitesi Sinema TV bölümüne girmek benim gibi bir öğrenci için şans eseri olsa da oradaki değerli hocalardan da teknik açıdan kendime pek çok şey kattım.

Fotoğraf eğitimi aldınız mı?

Fotoğraf eğitimi almadım ancak okulda olduğum süreçte elbette fotoğraf ve görüntü düzenleme gibi derslerimiz vardı.

“Görmek İçin Yaklaşmalısın” adlı projenizden bahseder misiniz?

Kadıköy gibi çok kültürlü ve tarihi açıdan zengin bir yerde yaşıyorum. Elimde güzel bir kamera var. “Neden kullanmıyorum?” dedim ve sokağa çıkarak çekim yapmaya başladım. Temmuz-Kasım ayları içinde çekimleri tamamladım ve videoyu yayınladım. Sonrasında Kadıköy Belediyesi ile görüşme sağladık ve ortak bir çalışma haline getirdik. Çekimlere başladan önce elbette bir ön çalışma yaptım; Kadıköy’ün ikon adreslerini not aldım, özellikle çekmek istediğim anları, manzaraları alt başlık olarak ekledim. Tabii ki çekmeye başladıkça sahneler giderek çeşitlendi. Farklı duygular, farklı sokaklar, bambaşka insanlar ve pek çok yemek… Kadıköy’ün kültür açısından ne kadar zengin olduğunu herkes bilir ama elinizde kamera ile nereyi çekmeliyim diye gezerken çekimler bitmek bilmiyor. Her sokakta apayrı bir dünya keşfediyorsunuz.

Biraz teknik sorular sormak isterim. Kullandığınız ekipmanlardan bahseder misiniz?

Fujifilm X-H1 kullanıyorum. XF 16-55 ve XF 56mm lenslerle birlikte. Yaptığım bazı işler için XF 80mm macro lens kullandım. Bu arada Fujifilm Türkiye’ye destekleri için teşekkürler. Bundan önce Canon 5D Mark II ile çekim yapıyordum. Tüm gezilerimi ve yaptığım bazı işleri o kamerayla tamamladım. Hala bazen ikinci kamera olarak yanımda oluyor. X-H1 harika bir kamera. Fotoğraf ve video kalitesi olarak aynı segmentteki rakiplerinden bence daha ilerde. 1080p 120fps kayıt alabiliyor olması da şuan aynı fiyat aralığında birçok kamerada bulamadığınız bir özellik. Tercih etmemin de en önemli nedenlerinden biri de IBIS. Yani dahili stabilizasyon sistemi. Bir gimbale ihtiyaç duymadan pek çok hareketi titreşimsiz yapabiliyorsunuz. Fotoğraf çekimleri için de nerdeyse tripoda ihtiyacınız kalmıyor.

Ekipman çantanızda neler var?

Fujifilm X-H1, XF 16-55mm f/2.8, XF 56mm f/1.2, LED video ışığı, softbox ve sürekli ışık, Zhiyun Crane plus, Manfrotto tripod, Canon 5D Mark 2, GoPro Hero +, Rode Videomic.

İleride ekipman çantanıza eklemek istediğiniz bir makine veya lens var mı? Neden?

Kesinlikle XF 80mm f/2.8 macro ve XF 8-16mm f/2.8. 80mm macro çünkü son zamanlarda detay gerektiren projeler geliyor ve macro lens ile çalışmak çok keyifli. Bir de sokak çekimlerimde farklı tatlar yakalayabilmek için 8-16mm geniş açı bir lens istiyorum.

Sokak için hangi lens? Neden?

Kendi kameram üzerinden konuşursak daha fazla detay alabilmek için 16mm veya 23mm. Ancak Kadıköy videosu için özellikle 56mm kullandım. “Görmek için Yaklaşmalısın” hayatı genelde videolardaki gibi geniş açı ile görmek değil gerçekte olduğu gibi yakından baktığımızda gördüğümüz şekliyle çekildi. O yüzden dar açılı bir lens benim için uygun oldu.

Yeni döneme ait projeleriniz var mı?

Henüz planlama aşamasında birkaç şey var. Yüzlerle ilgili bir fotoğraf projesi var. Aynı zamanda toplumdaki şemalarla ilgili farklı bir fotoğraf projesi. İki de kısa film senaryosu var. Henüz sinopsis halinde ancak bu yaz çekmeyi düşünüyorum.

Size ulaşmak isteyenler için iletişim kanallarınızı paylaşır mısınız?

Instagram: ikincigoz
info@ikincigoz.com
http://www.ikincigoz.com

ZEYNEP ABACI
Önceki

Portfolyo: Zeynep Abacı

SEVDE HALLAÇ
Sonraki

Portfolyo: Sevde Hallaç

Kaçırmayın!

İsmail Yiğit

“Lalenin Çini İle Dansı” Sergisi İstanbul Lale Müzesi’nde

Emirgan Korusu’ndaki rengarenk laleler, Çini Ustası İsmail Yiğit’in lale desenli
Melih Kibar

Samimiyeti Üretimlerine Yansımış Büyük Bestecimiz Melih Kibar

Ezginin kaynağı bilgi ve tecrübe değil, yaşanmışlığın dışa vuruş samimiyetidir.