''Açgözlülük'', 90x90 cm, Tuval üzerine akrilik boya, 2024
''Açgözlülük'', 90x90 cm, Tuval üzerine akrilik boya, 2024

Gözde Baykara’nın “Yedi Ölümcül Günah” Sergisi MERKUR’de

12 Kasım 2024

Gözde Baykara‘nın “Yedi Ölümcül Günah” adlı kişisel sergisi 16 Kasım-14 Aralık tarihleri arasında MERKUR’de izlenebilecek.

Dünya var olduğundan bu yana, “Kadın” çok güçlü bir imge şeklinde her yerde ve her zaman karşımıza çıkmıştır. Dört kutsal kitap, dört bir ağızdan, Adem’e yasak elmayı yedirdiği için hikayesinden ve cennetinden kovulan Havva’yı betimlemiş; insanoğlunun varoluş nedenini, bu baştan çıkarıcı ve tehlikeli varlığın günahıyla taçlandırmıştır. Çoğu mitolojik efsanede “kadın” başroldedir; kadın uğruna fetihler yapılmış, tarih yazılmış ve yine aynı kadın uğruna savaşılmış, gerekirse ölünmüştür… Kıpkırmızı elmalar iştahla dişlenmiş, günaha girilmiş ve tövbeler edilmiştir!

Günümüzde ise içinde yaşadığımız coğrafya itibariyle “Kadın” kimliğinin neredeyse ideolojik bir harp nesnesine dönüştürüldüğünü ve kadın bedeninin, fikrinin, zikrinin, yaşam tarzının, hatta seksüel tercihlerinin bile sorgulandığını; bekaret üzerinden namus siyaseti yapıldığını; rahim ve yumurtalıklara sözde sahip çıkarak ve kadını yok sayarak cinsel politikalar üretildiğini görüyoruz. Kadının kendi rahmi ve doğurganlığına yabancı kılınışına, toplumun her kesiminden erkeğin “kadın” üstünden ahkâm kesişine ve iktidar savaşlarına şahit oluyoruz!

İşte bundan ötürüdür ki, Gözde Baykara resimlerini üretirken cinsiyet aidiyetinden yola çıkıyor ve toplumdaki kadın kimliğini sorunsallaştırıyor. Maskülen ideolojiye karşı, feminen bir eleştiri de diyebiliriz bu duruma.

Sanatçı “Yedi Ölümcül Günah” adını verdiği ve son dönemde ürettiği resimlerinden oluşan bu sergide Hristiyanlıkta ölümcül olarak kabul edilen ve lanetlenen yedi günahtan yola çıkıyor. Kibir, açgözlülük, öfke, kıskançlık, şehvet, oburluk ve tembellik; bu yedi günahı referans alan bir atmosfer yaratmaya çalışan Baykara, kadını sadece erkek dünyasına hizmet eden seyirlik bir nesne olarak değil; femme fatale/ külkedisi arasında gidip gelen, çağdaş mitolojiyle uyum içerisinde olan düşsel ve günahkâr bir masal kahramanı olarak ele alıyor.


MERKUR

Piyalepaşa İstanbul Polat Residence, İstiklal Mahallesi, Piyalepaşa Bulvarı, No:32D, Istanbul, Turkey

Sanat Okur

Türkiye'nin En Büyük Kültür Sanat Haber Portalı, Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Söyleşiler

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

Pelin Akil, Mehmet Aykaç
Önceki

“Rota Yeniden Oluşturuldu” Müzikalinin Biletleri Satışta

İstanbul Film Festivali
Sonraki

44. İstanbul Film Festivali Başvuruları Açıldı!

Kaçırmayın!

Ezgi Pekel

Ezgi Pekel ile Müziği ve “Müzik Dünyası” Hakkında Söyleşi

Ezgi Pekel duruşunu beğendiğim, günümüzün öğüten müzik sektörüne direnen, Kutlay
“Yel Değirmenlerine Karşı Bir Ressamın Anıları: Zahit Büyükişliyen” Kitabı Üzerine Burçak Gönül ile Söyleşi

“Yel Değirmenlerine Karşı Bir Ressamın Anıları: Zahit Büyükişliyen” Kitabı Üzerine Burçak Gönül ile Söyleşi

Burçak Gönül’ün usta ressam Zahit Büyükişliyen’i anlattığı kitabı İnkılâp Kitabevi