sanat üzerine köşe- Sayfa 3

Doç. Dr. Selçuk Artut

Selçuk Artut’la Teknoloji Sanatı ve Yaratıcı Etkileri Üzerine

Çalışma alanlarında ses teknolojileri, yaratıcı kodlama, insan-teknoloji ilişkisi ve teknolojik sanat üretim unsurlarını oldukça etkili ve sık kullanan çok yönlü sanatçı ve akademisyen Doç. Dr. Selçuk Artut’la teknolojik sanatın günümüze etkilerini ve yaratıcılık süreçlerini konuştuk. Hazırladığı teknolojik sanat üretimleriyle geçmiş ve gelecek
21 Mayıs 2024
Ayşe Kıran, Tuval üzerine akrilik, 120 cm, 2024 - Detay

Klişe Seçeneklerden Kaçabildiğimiz Ölçüde Özgürüz

Ayşe Kıran, geri çekilip başına bir şey gelmesini beklemiyor, hamlede bulunuyor. Sanatçının yolu da budur. Dünyanın başına gelen şey olmak. Arthur Schopenhauer, “İstediğimizi yapabiliriz ama isteklerimizi seçmekte özgür değiliz.” der. Aile, çevre, yaşadığımız ülke, doğduğumuz şartlar, bulunduğumuz zaman, fizyolojik ihtiyaçlar, genetik, eğitim
27 Nisan 2024
Tetiklenme Uyarısı, 2023

Sanat Eserlerinde Bağlam Kaymaları

Yaşanılan coğrafyaların tarihi, politik, kültürel, sosyolojik çerçeveleri birbirinden tamamen farklı. Özellikle ülkeler bazında düşünüldüğünde, aidiyet biçimleri, eğitim sistemleri ve kimlik unsurları ve siyaseti dahil olduğunda. Sanat dünyasının genel dinamikleri —satış hacimleri ve koleksiyoner alışkanlıkları yüzünden— evrensel bir görsel dili ana akımlaştırmak suretiyle
23 Nisan 2024
Pace Gallery

Fuar Tüketiminin Yönünü Şekillendirmek Üzerine

Frize Los Angeles ile ArtExpo New York henüz geride kalmış ve Mayıs’ta NADA, Future, Frieze, SuperFine, Fridge, Independent, Clio, Focus, TEFAF, The American Sanat Fuarları New York’ta seyirci/alıcı ile buluşmaya hazırlanırken pazarın durumunda pek de bir değişiklik yok. Eserlerin kimliksizleşmesi sürecinde; galerilerin
15 Nisan 2024
Selmin Hanım

Moda Sahnesi’nin Oyunu Selmin Zeki Hanım Üzerine

Selmin Zeki Hanım: Hasta Adamın Kızı 12 Ekim 2023’te Moda Sahnesi’nde prömiyer yaptı. Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’nün özel tiyatrolara verdiği desteğe layık görüldü. Onur Ünsal’ın rejisi ve Derya Özsoy’un tek kişilik performansı Vardal Caniş’in dönemi betimleyen çizimleriyle buluşuyor.
14 Nisan 2024
Antik Mısır Sanatı Üzerine

Antik Mısır Sanatı Üzerine

Geçmişten bizlere miras kalan en büyük medeniyetlerden birisi hiç şüphesiz ‘Eski Mısır’ uygarlığı. Yüzyıllar boyu uçsuz bucaksız, çıplak, uzayıp giden yalnız kumların altına gömülen ve tekrar ortaya çıkarılan heybetli yapıtlarda o dönem damgasını vuran tüm tutkular hala okunabiliyor. Kendi zamanımız ve mekanımızdan
4 Nisan 2024
GHOST IN THE SHELL (2017)

Yapay Zeka, Sanat ve Nekropolitika Üzerine

Yapay zekanın sanat alanında kullanılması ile birlikte birçok yeni ve eski tartışmalar gün yüzüne çıktı. Kökleri sanayi devrimine kadar giden teknoloji ile ilgili tartışmalar 1957’de Transhümanizm kavramının kullanılmasıyla farklı bir boyuta geçer ve günümüzde yapay zeka teknolojilerindeki gelişmeler ile devam eder. Şüphesiz
26 Mart 2024
Otonom Taksi (2024), Araba yerleştirmesi 394 x 144 x 137 cm

İhsan Oturmak’ın “Çift Başlı” Sergisi Üzerine

Acaba tıkanıklığı ileri yönde bir hareketle değil de ancak geri adım atarak mı çözebiliriz? Bu yazıda, İhsan Oturmak’ın “Çift Başlı” isimli sergisinde kurguladığı görsel dünyayı, gitmek isteyip gidememe, kaçmak isteyip kaçamama gibi insanlık hâlleriyle gelen bedensel ve ruhsal sıkışıklıklar üzerinden inceledim. 16
28 Şubat 2024
v.l. Lili Epply, Marc Oliver Schulze - Fotoğraf: Matthias Horn

Totaliter İktidar Arayışı, Radikal İktidarsızlık Sartre’ın Kirli Eller Oyunu Üzerine Bir Deneme

Slovenyalı yönetmen Mateja Koležnik’in rejisiyle 26 Ocak 2024’te Berliner Ensemble’da prömiyer yapan, Jean-Paul Sartre’ın Kirli Eller oyununu izledim dün. İlk kez 1948’de Paris’teki Theatre Antoine’da sahnelenen oyunu, bu yazıda, barındırdığı arketipsel cinsel roller, erkeklik performansları, sahne tasarımı ve reji seçimleri üzerinden üç
19 Şubat 2024