İstanbul Modern’in yoğun ilgi gören “Chiharu Shiota: Dünyalar Arasında” adlı sergisinin ilk kamusal etkinliği, 9 Kasım Cumartesi günü Japon sanat tarihçi ve küratör Ryosuke Kondo’nun katılımıyla gerçekleşiyor. Japon mürekkep sanatı Sumi-e atölyelerini yürütecek Kondo, ayrıca, çağdaş Japon sanatında yerleştirme uygulamaları üzerine yaptığı araştırmaları da bir seminerde ziyaretçilerle paylaşacak
Japonya ile Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin 100. yıldönümü kapsamında, Japon sanatçı Chiharu Shiota’nın İstanbul Modern için özel olarak ürettiği geniş ölçekli yerleştirmesini içeren sergi; Japan Foundation ortaklığı, Japonya Büyükelçiliği ile Japonya İstanbul Başkonsolosluğu işbirliği ve Arnica’nın desteğiyle gerçekleşti.
Sumi-e Atölyesi
Japon resim sanatının geleneksel tekniklerinden biri olan sumi-e, siyah mürekkep ve akıcı fırça darbeleriyle yapılan özgün bir sanattır. 1868–1912 yılları arasındaki modern dönemde ortaya çıkan “nihonga” akımı, Japon resmini modernleştirmeyi hedeflerken, sumi-e bu yaklaşımın en yaygın ifade biçimlerinden biri olmuştur. Atölye kapsamında katılımcılar, Japon resim sanatının tarihçesini öğrendikten sonra, Tokyo Bijutsu Gakko’daki bir tıpkıbasım kitaptan faydalanarak gerçek bir sumi-e deneyimi yaşayacak.
Seminer: Çağdaş Japon Sanatında Yerleştirme Uygulamaları
Geleneksel sanat formlarının sınırlarını zorlayan yerleştirme sanatı, günümüzde giderek daha geniş bir alana yayılıyor. Mekânla bütünleşen bu sanat türü, izleyicileri yalnızca izlemeye değil, doğrudan deneyimlemeye davet ediyor. 1960’larda Mono-ha gibi akımların etkisiyle Japon sanatında kendine yer bulan yerleştirme sanatı, son 50 yılda önemli bir dönüşümden geçti. Seminerde; Takashi Ishida, Shinji Ohmaki, Chiharu Shiota ve Rei Naito gibi sanatçılar üzerinden çağdaş Japon yerleştirme sanatının öne çıkan özellikleri incelenecek.