Sevinç Altan, İsimsiz (Keşiş Yengecinin Evi), 2023, Kağıt üzerine karışık teknik, 102 x 227,5 cm
Sevinç Altan, İsimsiz (Keşiş Yengecinin Evi), 2023, Kağıt üzerine karışık teknik, 102 x 227,5 cm

Sevinç Altan Kişisel Sergisi Galeri Nev İstanbul’da

15 Eylül 2023
Sevinç Altan, İsimsiz (Keşiş Yengecinin Evi), 2023, Kağıt üzerine karışık teknik, 102 x 227,5 cm
Sevinç Altan, İsimsiz (Keşiş Yengecinin Evi), 2023, Kağıt üzerine karışık teknik, 102 x 227,5 cm

Sevinç Altan’ın Galeri Nev İstanbul’daki ilk kişisel sergisi Keşiş Yengecinin Evi, 22 Eylül – 21 Ekim 2023 tarihleri arasında gerçekleşiyor. Altan’ın, bir kâğıt toplayıcısı olan İsmail’in kardeşi Can’ın yaptığı bir keşiş yengeci resminden ilhamla oluşturduğu sergi; ev, yuva, aidiyet, göçmenlik-göçebelik, savaş ve sınırlar gibi temalar etrafında dolaşıyor.

Sevinç Altan’ın 4-5 yaşlarındaki Can’la olan diyaloğu ve birlikte çalışma süreci, Can kâğıt toplama arabasındaki atık defterlere, kâğıtlara resim yaparken tanışmalarıyla başlamış. Sergideki resimlerde dolaşan keşiş yengeci de ağabeyinin kendisine masal gibi okuyarak anlattığı bu yengeçlerin hikâyesinden etkilenen Can’a ait. Keşiş yengeçleri (Hermit), kabuk üretemedikleri için korunmak üzere boş buldukları kabuklara yerleşirler ve büyüyüp kabukları dar geldiğinde yeniden sığınacak bir yer bulma arayışına girerler. En zayıf oldukları anlar da o anlardır; yumuşak ve çıplak karınlarıyla kolayca av olabilirler. Öldüklerinde yaydıkları kimyasal bir sinyal, kabuğun boşaldığını diğerlerine duyurur ve birinin bıraktığı kabuk ardından gelene yuva olur. Sırtında geçici evleriyle sürekli arayış hâlinde olan yengeçler ve atık arabasında kartonların arasında otururken Altan’ın gözüne bir keşiş yengeci gibi görünen Can, serginin çıkış noktasını oluşturuyor. Bir süredir Can’ın izini kaybeden ve aramayı sürdüren sanatçı, onun şimdi biraz daha büyümüş olduğunu ve ‘boyuna göre bir kabuk’ bulduğunu
umuyor.

Altan, göç olgusunu ulusal-kolonyal ayrıcalıkların krizine işaret eden, modernliğin değişmezlerini kuşkulu hâle getirerek toplumları kendi kimlikleri üzerine düşünmeye davet eden bir olgu olarak düşünüyor. Göçebeliği de bir yapma-bozma ve yeniden yapma yolu, bir düşünme ve eyleme hâli ve bir dünya yaratma süreci olarak hatırlatırken tasavvur biçimlerimizi, kategorilerimizi, etik ve politik tutumlarımızı yeniden düşünmemize bir vesile olarak görüyor. “Herkesin ve hiç kimsenin olmayan evler, mekânlar, başka yaşam pratikleri nasıl kurulabilir?” sorusundan hareketle, Can’la birlikte yaptıkları resimleri de içeren bir dünya kuruyor bu sergide. Can’la karşılaşma ve yaşanan ortak deneyimden basit ve azla yetinen bir dil, bitmemiş ve kapanmamış, sanki sürekli yapım sürecinde değişen ve dönüşen bir mekân duygusu ortaya çıkıyor.

“Çocukken bir yuva olarak yaptığımız bir kapı, iki pencere ve çatıdan oluşan o dikdörtgen basit ev de yanı başındaki ağaç da yok artık. Ev, içinde yaşayanlarla birlikte bir seri üretim ürününe ya da çeşitli tüketim imgeleriyle karmaşık bir tasarım problemine dönüştü sanki. Ama göçmen çocuklar o evi çizmeye devam ediyorlar. Keşiş yengeçleri de yeni kabuklarına doğru yolculuklarına.”

Sevinç Altan Hakkında

Sevinç Altan, farklı malzemeler ve teknikler kullanarak resim geleneğiyle karmaşık, kırık ve parçalı ilişkiler kurar. Ölümle yaşam arasında her ikisinin de değersizleştiği bir belirsizlik alanı olarak boşluk, perspektifsiz bir peyzaj olarak resimlerinin zeminini oluşturur. Hafızaya atılan çiziklerle oluşan, bitmemiş, tamamlanmamış bu kusurlu peyzajda gündelik olandan, politik ve toplumsal olaylardan çıkarak yer alan parçalar da kusurlu bir şekilde tutturulmuştur. Sanat ve siyaset alanları arasındaki karşılaşma, gerilim ve geçişkenliklerin toplumsal hareketlerden soyutlanamayacağı görüşünde olan sanatçı, sınırları belirsizleştiren anlar ile taşıdıkları potansiyellere odaklanarak estetik deneyimin öngörülemeyen, önceden tanımlanamayacak formlar yaratma kapasitesi üzerine düşünür.

Sevinç Altan, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden 1983 yılında mezun oldu. 1983-1985 yılları arasında Fethi Kayaalp Atölyesi’nde resim restorasyonu eğitimi aldı ve ardından Sabancı Müzesi, İstanbul Modern ve çeşitli özel koleksiyonlarda restorasyon çalışmaları yaptı. Ayrıntı ayınları başta olmak üzere çeşitli yayınevleri için 600’ün üzerinde kapak illüstrasyonu yapan Altan, 1985 yılından bu yana aralarında Urart Sanat Galerisi, Atatürk Kültür Merkezi, 44A Sanat Galerisi, Fransız Kültür Merkezi, Ark Kültür Bağımsız Sanat ve Tasarım Alanı ve Galeri Nev İstanbul’un bulunduğu birçok galeri ve bağımsız mekânda kişisel ve grup sergilerinde yer aldı. İstanbul, Galata’da yaşıyor ve çalışıyor.

Galeri Nev İstanbul, Salı-Cumartesi günleri arasında 11.00 – 18.30 saatlerinde ziyarete açık.
Detaylı bilgi ve sorularınız için: info@galerinevistanbul.com

Sanat Okur

Türkiye'nin En Büyük Kültür Sanat Haber Portalı, Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Söyleşiler

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

POSITINS Berlin, 2023, Anna Laudel
Önceki

Anna Laudel Yeni Sezona İki Fuarla Giriş Yapıyor

Metin Kalkızoğlu
Sonraki

Metin Kalkızoğlu’un “Bugün Önemli Bir Şey Olmadı.” Sergisi Galeri/Miz’de

Kaçırmayın!

Didem Yağcı, Düşleme Sanatı sergisi, Bebek Sarnıcı, 2024

Didem Yağcı’nın “Düşleme Sanatı” Sergisi Bebek Sarnıcı’nda

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından restore edilerek 2021 yılının Eylül
Zamanın Gölgesi

SSM’in Yetişkin Öğrenme Programları Yeniden Başlıyor!

Sakıp Sabancı Müzesi Yetişkin Öğrenme Programı, Boğaziçi Üniversitesi Tarih Bölümü