Nihan Okutucu ve Emek Targan

Nihan Okutucu ve Emek Targan ile Audition House İstanbul Üzerine Söyleşi

9 Ocak 2021

Nihan Okutucu ve Emek Targan’ın bir fikirle yola çıktıları, hayalleriyle besledikleri, Audition House İstanbul kapılarını geçtiğimiz günlerde oyuncu ve oyuncu adayları için açtı.

Dizi ve film sektöründe yer almak isteyen tüm oyuncu ve adayları için Audition House İstanbul hakkındaki sorularımı kurucuları sevgili Nihan Okutucu ve Emek Targan’a yönelttim.

Keyifli okumalar.

Audition House İstanbul

Sizleri tanıyabilir miyiz?

Biz 2007 yılında Müjdat Gezen Sanat Merkezi Konservatuvarından mezun olduk.

Ben (Nihan) okulun 4. Sınıfındayken eğitimime ara verip Ezo Gelin adlı diziyle sektöre giriş yaptım. O günden bu yana Ayrılık, Mor Menekşeler, Kuzey Güney, Vicdan, Bir zamanlar Anadolu’da, Uzun Zaman Önce, gibi bir çok dizide ve sinema filminde, yapımında rol aldım. 2019 yılında Anadolu Üniversitesi sosyoloji bölümünü bitirdim. Bu, asıl mesleğim olan oyunculuğa çok daha geniş bir perspektiften bakmamı, bir role hazırlanırken daha önce gözden kaçırdığım birçok detayı fark etmemi sağladı. “Karavan” adlı bir tiyatro oyunu yazdım. Bu sene hazırlıklarına başladık ancak pandemi nedeniyle oyunu ertelemeye karar verdik. Şimdi hem oyunculuğa devam ediyorum, hem dizi sinema ve tiyatro için hikayeler oluşturuyorum hem de “Audition House İstanbul” bünyesinde yer alıyorum.

Emek, konservatuar son sınıftayken, Tiyatral İstanbul adlı tiyatro dergisinin imtiyaz sahipliğini, yine bu bünyedeki tiyatronun oyunculuğunu ve yönetmeliğini yaptım. Mezun olduktan sonra Ankara Devlet Tiyatrosunun Çığ ve Orkestra oyunlarında misafir sanatçı ve reji asistanı olarak çalıştım Çeşitli özel tiyatroların bünyesinde oyuncu olarak görev aldım. Karadayı, Muhteşem Yüzyıl, Kayıp Şehzade Harikalar Diyarında gibi dizi ve filmlerde rol aldım. Süreçte oyunculuk, drama ve yoga eğitmenliğine devam ettim. Annelik deneyimiyle ara verdiğim oyunculuğa geri dönüyorum ve “Audition House İstanbul” bünyesinde yer alıyorum.

Audition House İstanbul’dan bahseder misiniz? Bildiğim kadarıyla alanda teksiniz değil mi?

“Audition House İstanbul” kendi ihtiyaçlarımızdan yola çıkarak oluşturduğumuz bir fikirdi. Evde ya da dışarda audition çekimleri sırasında yaşadığımız sıkıntılar, yetişme telaşı, iyi oynama, iyi görünme isteği ve tüm bunların çoğunlukla bizim kontrolümüzün dışında ilerlemesi oyuncuları yıpratıyor. Bir süre sonra süreç öğrenilmiş çaresizliğe dönüşüyor. Auditionları yaratım sürecine dahil etmek ve bu yaratıcı süreçte oyucuya kendisini özgürce ortaya koyabilmesi için “güvenli bir alan” yaratma düşüncesiyle yola çıktık ve Türkiye’de salt bu işi yapan bir kurum olmadığını gördük. Aslında bireysel olarak audition ya da demo reel çekimleri yapan kişiler var. Ama dediğimiz gibi hepsinin bir arada toplandığı kurumsal ve her an ulaşılabilir bir yer yok.

Her an ulaşılabilir olması açısından da, Audition House İstanbul’un merkezi bir yerde olması gerekliliği doğdu ve Cihangir’in sektöre ilham veren, toparlayıcı yapısından dolayı bu lokasyonu seçtik.

Oyunculuk eğitiminin online olmasının eğitimin tabiatına uygun olmadığını düşünüyoruz. Biz zaten eğitimleri az sayıda sınıflar oluşturarak ya da bireysel olarak veriyoruz. Bu sayede organik olarak pandemi önlemlerine uyum sağlayabiliyoruz.

Online olarak ileride söyleşiler gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Ancak eğitimleri workshopları stüdyoda pandemiye yönelik gereken önlemleri en yüksek düzeyde alarak yapacağız.

Audition House İstanbul

Audition House İstanbul’da hangi eğitimler verilecek? Eğitmenler kimler olacak?

Tiyatro oyunculuğunun akademik bir süreçle öğrenilebileceğine inanıyoruz. Bu nedenle bizim eğitimlerimiz kamera önü oyunculuğa yönelik olarak hazırlandı. Konservatuvardan mezun olmuş ancak kamera önü tecrübesi olmayan, ya da hedefi sinema televizyon oyunculuğu olan oyuncularla ve oyuncu adaylarıyla çalışıyoruz. Kayıt almadan önce öğrenci adayımızla buluşup sohbet ediyoruz. Onun hayallerini, ideallerini dinliyoruz ve bunlarla ilgili bizden neler beklediğini öğreniyoruz. Daha sonra ona uygun bir müfredat hazırlıyoruz. Bu bireysel çalışmaların içeriği.

Bir de toplu yapılan dersler var. Beş kişiyi geçmeyecek şekilde sınıflar oluşturduk. Her öğrencinin, uygulamalardan eşit şekilde yararlanmasını sağlamak için böyle bir yol izlemek istedik. Belli bir müfredatla 4 ay süren bu eğitim modelimizde temel oyunculuk teknikleriyle, kamera önü oyunculuk teknikleri eş zamanlı işleniyor.

Aynı zamanda öğrencileri belli zamanlarda sektörün içinden yönetmen, senarist, oyuncularla buluşturup, unutulan usta çırak ilişkisini yeniden gündeme getirmeyi hedefliyoruz.

Oyunculuğun oynayarak öğrenildiğine inandığımızdan tüm dersleri uygulamaya yönelik olarak gerçekleştiriyoruz.

Eğitimlerden sonra öğrencilerimize sektöre kendilerini tanıtabilecekleri, ajans başvurularında kullanabilecekleri, kendi performans videolarından, tanıtım filmlerinden ve fotoğraflarından oluşan bir dosya veriyoruz. Öğrencilere eğitim sonunda hangi ajanslara başvuru yapmaları gerektiğini, bu görüşmelerde nasıl davranacaklarını, sosyal medyayı nasıl kullanacaklarını anlattığımız kariyer koçluğu hizmeti veriyoruz. Bunu cast direktörümüz yapıyor. Öğrencilerin profesyonel hayata geçiş aşamasında karşılaşacakları sorunlar veya sormak istedikleri tüm sorular için, Audition House İstanbul olarak onları takipte kalıyoruz.

Oyuncu koçu ve eğitmen olarak biz varız. Dönem dönem stüdyomuzda farklı oyunculuk metotlarında uzmanlaşmış oyuncu eğitmenlerini de ağırlayacağız.

Kamera önü oyunculukla ilgili sektörel danışmanımız ve cast direktörümüz Başar Dengiz’le de düzenleyeceğimiz workshoplarımız olacak. Sinema da ve televizyonda birçok işe imza atmış yönetmenlerle ve senaristlerle temas halindeyiz. Eğitimlerimizde onlara da yer vereceğiz.

Auditionlarda en çok yapılan hatalar neler? Bu hatalar neyden kaynaklanıyor?

Belki çekime, abartılı saçla, makyajla ve pesimist bir ruh haliyle gitmek olabilir. Bunun dışında auditionlarda yapılan hatalardan oyuncunun sorumlu olduğunu düşünmüyoruz. Oyuncunun, gündelik işlerinin arasında aniden gelen audition haberi, oyuncuya sahneyle ilgili çalışma, düşünme süresinin verilmeyişi, benzer karakterler için sürekli auditiona çağrılması ve bir sonuç alamayışı vs. gibi sebepler oyuncunun performansını düşüyor. Oyuncu bir hata yapıyorsa auditionı çeken kişi onu düzeltmelidir. Oyuncunun da bu uyarıyı dikkate alıp uygulayabilmesi için rahatlamış bir halde konsantrasyonun tam olması gerekir. Bizce bu konudaki eksiklik oyuncuda değil, oyuncuya uygun ortamın sağlanamayışındadır.

Oyuncu adayları ve oyuncular için audition çekimleri neden çok önemlidir?

Auditionlar bir projenin oyuncu seçimi için en önemli aşamadır. Bir rol vardır ve o role enerjisiyle, fiziksel özellikleriyle en uygun kişi aranır. Bu kişinin aynı zamanda yetenekli olması ve rolü parlatabilmesi de beklenir. Auditionlar oyuncunun yönetmenle direkt temas kurmasını sağlayan çekimlerdir. İyi oynanmış bir audition, projeye seçilme konusunda şansı büyük ölçüde arttırır.

Audition öncesi uzun dakikalar hatta saatler beklemek bir oyuncu veya adayı için performans düşürücü olduğunu düşünüyorum. Eminim ki pek çok kişi enerjisini o süre diliminde yüksek tutamadığı ve düştüğü için seçilemiyor. Yorumunuz nedir?

Beklemek bir oyuncu için kaçınılmaz bir durumdur. Oyuncu sette de bekler. Bazen saatlerce süren bu bekleme süresinde oyuncu, kayıt anında enerjisini taze tutmak için bu süreyi bir şekilde yönetir.

Ancak audition tabiatı gereği zaten stresli bir süreçtir. Bir iş görüşmesidir. Bekleme süresinin yaşattığı değersizlik duygusu bazen oyuna yansır. Oyuncunun profesyonel olması ve tecrübeli olması da bunu değiştirmez. Aslında bu tüm insanlar için geçerlidir. Herkesin bazı anlarda hassas davranılmaya, özene ihtiyacı vardır.

Audition House İstanbul

Eğitimlerinize katılan adaylar program sonrası nasıl bir kazançla ayrılıyor olacaklar?

Öğrenciler eğitimi tamamladıklarında, sektörel bilgi, kamera önü oyunculuk ve bunun püf noktaları, audition ve tanıtım filmi çekimlerinde dikkat edilmesi gereken detaylar gibi bilgilere sahip oluyorlar. Ayrıca onlara, bir ajans başvurusu yapmak istediklerinde kullanabilecekleri, içinde headshot, mini demo reel ve tanıtım filmlerinin de olduğu bir sunum dosyası veriyoruz.

Dünyadaki örneklerini düşünecek olursak bizdeki deneme çekimleriyle nasıl bir kıyaslama yaparsınız?

Sektörün hızlı, üretimin yoğun olduğu Amerika gibi ülkelerde süreç aslında bizdekinden farklı ilerlemiyor. Yurtdışında oyuncular ajans başvurusu yaparken içinde demo reel ve tanıtım filmlerinin de olduğu bir dosya hazırlar. Bu dosya oyuncu ajansa kabul edildikten sonra da ajans tarafından audition çekimleri öncesi oyuncuyu değerlendirmek için kullanılır. Türkiye’de bu süreç bugüne kadar farklı işliyordu, ancak biz de artık böyle bir yola girdik.

Kaçırmayın!

Andreas Steinhöfel

Andreas Steinhöfel’den “Riko ve Gizemli Sokak Lambası”

Andreas Steinhöfel‘in klasikleşen serisi “Riko ve Oskar”ın köklerine inen Riko
Şahin Demir, Untitled 180 x 220 cm, 2021 Tuval Üzerine Yağlı Boya / Oil on Canvas

Şahin Demir: Yüzünü Kaybetmektense Kimliğini Kaybetmek

Bir portrenin varlık nedeni, her şeyden önce, nitelikli bir kimlik