Artmajeur France – Nermin Yokuş İpekçiler ile son sergisi “Kırık Hatıralar” vesilesiyle sanat pratiğinin nasıl şekillendiğini ve 2023 yılının önemli sanat olaylarını konuştuk.
Serginizdeki çoğu çalışmada, kişi üzerinden hayata, dünyaya ve zamana dair birçok sorgulama geliştirdiği söylenebilir. İşlerinizle kendiniz, hayata yaklaşımınız arasında bir iç içelik var mı?
Bir durumu ifade etmeye çalışırken işlerim ve hayata yaklaşımım paralellik içinde ilerliyor. Büyük cümleler yerine kişisel deneyimleri ve diğerlerinin adına konuşmak yerine ortak duygu ve düşünceleri dile getirmeyi tercih ediyorum. Son zamanlarda ada yaşamı ile birlikte doğayı izliyorum, dinliyorum. Verdiklerini hissetmeye, hissettiklerimden bir anlam çıkarmaya gayret ediyorum. Doğa ile kurduğumuz ilişki daha doğrudan olmalı çünkü insanı doğanın bir parçası olarak görüyorum. Doğa ile bütünleşik hissetmek en temele yakın olmak ile ilişkili…Kesin olarak söyleyebileceğim; üretirken kalbim, ruhum ve samimiyetimle tuvale dokunuyor oluşum.
Sanatsal pratiğinizin hangi evresindesiniz?
Gerçek hayatların içinden izler ve duygular taşıyan estetiğin peşindeyim. Sanırım insanların hikayelerini plastik sanatlar üzerinden ifade etme biçimi ilgimi çekiyor. Sanat yaşamımda yapacağım hiçbir şeyi planlı yapmıyorum. Her şey içten, duygusal ve o an içimden gelen duyguların yansıması olarak dışavuruyor.
Sanatsal pratiğim hakkında kesin yargılara varmaktan kaçınıyorum. Çünkü bugün hissettiklerimi yıllar sonra daha farklı yorumlayabilirim. Ben de gelişiyorum, değişiyorum. Ancak ne bir yere ait, ne de birileri gibi olmaya çabalamak istemiyorum… Kapitalist sistemin ve akımların/ekollerin dayatmış olduğu ‘birbiri gibi olma’, ‘başarı eşittir para’ gibi kutuplaşmaların içinde değilim.
2023 yılının en önemli sanat olayları sizce neler oldu?
2023 sanat dünyasında protestoların, tartışmaların, zorlukların yaşandığı bir yıl oldu. Sanatçılar, küratörler çok yönlü pek çok yaratıcı sergide bir araya geldi. Yurtiçinde en güncel ve önemli olayları; İstanbul Modern’in yeni binasına taşınması ile daha işlevsel hale gelmesi ve İş Bankası Resim Heykel Müzesi’nin açılışı ile Türk resminin gelişimini izleyebileceğimiz kapsamlı ve geniş bir koleksiyonun Türk resim sanat tarihine kazandırılması diyebilirim. Ayrıca İBB’nin kültür sanat dünyasına restore ederek kazandırdığı tarihi mekanların sanat platformlarına dönüştürülmesi kentin sanat deneyimine önemli katkı sağladı.
Yurtdışında; Rijk Müzesi’nde Vermeer sergisi ve National Galeri’de Pesellino sergileri eski ustaların büyüleyici eserlerini gün ışığına çıkarması açısından bence yılın en önemli sergilerindendi diyebilirim. Marina Abramovic’in Londra Kraliyet Sanat Akademisi’nde en iyi performanslarının yeniden sahnelendiği retrospektif sergi çok etkileyici oldu. British Museum’de değerli bazı parçaların çalınması ile gündeme gelen hırsızlık olayı ile müze itibarının zedelenmesi, ayrıca, enerji kullanımı ve sürdürülebilirlik konularında farkındalık oluşturmak için müzelerde iklim aktivitistlerince yapılan protestoların artışı çok tartışıldı.
2024 yılında sanat dünyasından beklentileriniz nelerdir?
Dünya büyük bir zihin bulanıklığından geçiyor. Teknolojik gelişmelerle siyasal dönüşümler iç içe geçmiş durumda. Özellikle yaşanan ekonomik kriz ortamında; çeşitliliğe önem veren, hiyerarşiden uzak, dünya için kapsayıcı bir sanat ortamı olmasını umuyorum.