ders BELGELİĞİ için kullanılan atölye alanı ders BELGELİĞİ Arşivi
ders BELGELİĞİ için kullanılan atölye alanı ders BELGELİĞİ Arşivi

Salt Araştırma Fonları 2024 Sunumları 13 Aralık’ta Salt Galata’da

9 Aralık 2024

Salt Araştırma Fonları’yla bu yıl desteklenen projeler, 13 Aralık Cuma günü Salt Galata’da gerçekleştirilecek sunumlarla tartışmaya açılıyor.

Garanti BBVA tarafından kurulan Salt’ın birlikte öğrenme ve tartışmayı, yaratıcı ve özgür bakış açılarını teşvik etmek üzere 2013’ten bu yana sürdürdüğü Salt Araştırma Fonları ile 2024 yılında desteklenen projelerin çıktıları, 13 Aralık Cuma günü 14.00-18.00 saatlerinde Salt Galata’da gerçekleştirilecek program ile tartışmaya açılıyor. Herkesin katılımına açık olan programa çevrimiçi katılım da sağlanabilecek.

Üç oturumdan oluşan programda araştırmacılar, Seçici Kurul üyelerinden Prof. Dr. Gülhan Balsoy (İstanbul Bilgi Üniversitesi), Doç. Dr. Ayşe Erek (Kadir Has Üniversitesi) ve Doç. Dr. Bilge İmamoğlu’nun (TED Üniversitesi) moderatörlüğünde çalışmalarının yöntem, süreç ve verilerine ilişkin sunumlar yapacak.

Akademi dışına da açık nadir desteklerden biri olan Salt Araştırma Fonları ile bu yıl, Türkiye’de kent, toplum ve ekonomi tarihi ile 1950’ler sonrası sanat, mimarlık ve tasarım alanlarına odaklı 183 başvuru arasından altı proje belirlendi. Farklı disiplinlerin kesişiminde özgün yaklaşımlar geliştirerek bilgi üretimine ve toplumsal hafızaya katkıda bulunan çalışmalara yönelik fonlar ile 2013’ten bu yana toplam 80 proje desteklendi.

2013-2023 yıllarında desteklenen projelerin dökümünü içeren ve araştırma çıktılarının süreç içerisindeki gelişimine dair bir izlek sunan kitapçığa bağlantıdan erişebilirsiniz. Salt Araştırma Fonları kapsamında yayımlanan yazıları ise Salt Blog’da okuyabilirsiniz.

2024 Salt Araştırma Fonları Proje Sunumları
13 Aralık Cuma, 14.00-18.00
Salt Galata, Atölye II-III & Çevrimiçi

14.00 Açılış: Deniz Ova (Salt)

14.05-14.50 1. Oturum – Moderatör: Gülhan Balsoy
Can Gümüş İspir, “Geç Osmanlı İstanbul’unda Gıdayı Sıhhileştirmek”

Boğaziçi Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü’nde doktora adayı ve araştırma görevlisi olan Can Gümüş İspir, Osmanlı Devleti’nin İstanbul’u sıhhi bir kente dönüştürme çabalarında gıda hijyenine verilen önemi gündeme getiriyor. Bu dönemde salgın hastalıkların sebepleri ve yayılımına dair bilimsel araştırmalar bağlamında gıdanın hastalık ve sağlıkla bağlantısına yapılan vurgunun, gıda üretimi, tüketimi ve ticaretine içkin iktidar ilişkilerine nasıl eklemlendiğini sorguluyor.

Mesadet Maria Sözmen, “Erken Soğuk Savaş Dönemi Türkiye’sinde ‘Sosyal Çalışma’ Programları: Entelektüel Yardımseverlik ile Yoksul ve Kimsesiz Çocukların Bakımı”

University of California, Santa Barbara Küresel Çalışmalar Bölümü’nden doktora derecesini alan ve bağımsız araştırmacı olarak çalışmalarını sürdüren Sözmen, Soğuk Savaş dönemi İstanbul’unda iş kadınlarının çocuk bakımı ve sokak çocuklarının rehabilitasyonuna yönelik aktif rol aldığı, yürütücüleri tarafından “sosyal çalışma” olarak tanımlanan hayırseverlik programları odağında Türkiye’de kadınların siyaset yapma biçimlerini irdeliyor. Bu bağlamda, Türkiye’de “feminizmin sessiz yılları” olarak tanımlanan 1935-1960 yıllarını eleştirel feminist yaklaşımla yeniden değerlendirmeyi amaçlıyor.

14.50-15.10 Soru-Cevap

15.25-16.10 2. Oturum – Moderatör: Ayşe Erek
Ezgi Kaplan, “Bauhaus Okulu’nun Türkiye’ye Yansımaları: Sanat Eğitiminde Bir Köy Enstitüleri Pratiği; ‘Ders BELGELİĞİ’ Atölyesi Üzerine Bir İnceleme”

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Kentsel Planlama Yüksek Lisans Programı’nı Köy Enstitüleri konulu teziyle tamamlayan ve hâlen Marmara Üniversitesi Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda eğitimine devam eden Kaplan, Hüseyin Avni Öztopçu’nun 1998 yılında Marmara Üniversitesi Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dalı’ndaki atölyesinde başlatmış olduğu “ders BELGELİĞİ” etkinliği/eğitim modelinin amacı ve hafızasının izini sürerek Bauhaus Okulu ile Köy Enstitüleri’nin sanat eğitimi anlayışlarını karşılaştırmalı olarak inceliyor.

Reha Keskin ve Özde Nalan Köseoğlu, “Mehmet Ulusoy’un Dünya Sahnesi: 68’in Ruhu ve Estetiği”

Sırasıyla İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Anabilim Dalı ile Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı’nda doktora çalışmalarını tamamlayan Keskin ve Köseoğlu, Tiyatro TÖS’ten Devrim İçin Hareket Tiyatrosu’na, İşçinin Tiyatrosu’ndan Fransa’daki Théatre de Liberté’ye birçok uluslararası toplulukta yer alan oyuncu-yönetmen Mehmet Ulusoy’un (1942-2005) İstanbul-Paris hattındaki üretimine odaklanıyor. Bu disiplinlerarası araştırmada Ulusoy’un yaşamı; parçası olduğu toplumsal mücadeleler, kendini var ettiği sanat ortamı ve estetik tercihleriyle ilişkili olarak inceleniyor.

16.10-16.30 Soru-Cevap

16.45-17.30 3. Oturum – Moderatör: Bilge İmamoğlu
Gökçen Erkılıç, “İstanbul Kıyı Çizgisi Atlası”

Mimar, sanatçı, akademisyen ve Coastliners Lab’ın kurucusu Erkılıç, alternatif bir kentleşme anlatısı olarak kıyı çizgisine ve kıyı peyzajının insan eliyle şekillendirilmesine odaklanıyor. Şehrin topografyasını ve ekolojisini büyük ölçüde değiştiren inşaatlar, köprüler, dönüşüm projeleri, uçak pistleri, dolgu alanları, deniz dibi iyileştirmeleri, dere ıslahları, su rezervleri, liman altyapıları üzerinden altı farklı alanın kartografik hikâyesini merkeze alan arşiv ve kolektif haritalama projesi, su-kara-doğa-insan ilişkisinde aciliyet ve hassasiyet gerektiren konuları açığa çıkaran bir arayüz oluşturmayı hedefliyor.

Elif Kaymaz, “Kentsel Duygular, Sivil Tedbirler: Türkiye’de Hava Tehlikesi ve Zehirli Gazlarla Mücadelede Mekânsal Söylem ve Pratikler (1935-1946)”

ODTÜ Mimarlık Tarihi Bölümü’nde doktora öğrencisi olan Kaymaz, kent merkezlerinin ve sivillerin yaşam alanlarının hava saldırıları ve zehirli gazlar nedeniyle tehdit altında olduğu bir dönemde, kentsel yapılı çevrenin ayakta kalması için alınan tedbirlerin yanı sıra olağanüstü koşullarda değişen mekânsal pratikleri ve söylemleri “beklenti mimarlığı” kavramı üzerinden inceliyor.

17.30-17.50 Soru-Cevap

Sanat Okur

Türkiye'nin En Büyük Kültür Sanat Haber Portalı, Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Söyleşiler

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

Guns N’Roses
Önceki

Efsane Grup Guns N’Roses, 32 Yıl Sonra İstanbul’a Geliyor!

Pera Müzesi “Ustaların İzinde”
Sonraki

Pera Müzesi’nden “Ustaların İzinde” Rehberli Sergi Turu

Kaçırmayın!

Kibritin Ucunda (Rıza Kocaoğlu)

Kibritin Ucunda 21 Mayıs’ta Sahnelere Veda Ediyor

Zorlu PSM Prodüksiyonu olan, Murat Mahmutyazıcıoğlu’nun kalemi, Kayhan Berkin’in yönetimi
Martı Mıyım?

Martı Mıyım? Prömiyerini 28. İstanbul Tiyatro Festivali’nde Yapıyor

Tiyatro BeReZe’nin Anton Çehov’un Martı oyunundan uyarladığı Martı Mıyım? 28.