Nazım Ünal Yılmaz, Mahkeme, 2024, Tuval üzerine yağlıboya, 160 x 140 cm Sanatçı ve Galerist’in izniyle.
Nazım Ünal Yılmaz, Mahkeme, 2024, Tuval üzerine yağlıboya, 160 x 140 cm Sanatçı ve Galerist’in izniyle.

Nazım Ünal Yılmaz’ın “Atsız Süvari” Başlıklı Solo Sergisi Galerist’te

10 Ocak 2025

Nazım Ünal Yılmaz’ın Galerist’teki ikinci kişisel sergisi Atsız Süvari, 16 Ocak’ta izleyicilerle buluşuyor. Sanatçı, özne-nesne, insan-hayvan ilişkisini ele aldığı eserleriyle güç dengelerini sorgulayan görsel bir anlatı oluşturuyor.

Hayatını şekillendiren bireyler, geleceğini tayin eden toplumlar ve gruplar, klasik felsefede özne olarak kabul edilir. Ancak, içinde asırlardır var olduğumuzu sandığımız yeni dünya düzeni ve entelektüel yapısöküm (dekonstrüksiyon) süreci, özne-nesne ilişkisini adeta tavuk-yumurta ilişkisine dönüştürdü. Bugün, özne ve nesne arasındaki sınırlar oldukça bulanıktır, tıpkı hayvan ve insan arasındaki fark gibi. Modern düşünce, öznenin kendini belirleme gücünü sorguladığı ilk duruşmadan oldukça bitap çıktı. Peki, bu durumun Atsız Süvari sergisiyle ne ilgisi var?

Avusturyalı şair H.C. Artmann, bir sözcük bile yazmadan veya söylemeden de şair olunabileceğini, tek ön koşulun poetik davranma yönünde duyulan istek olduğunu söyler. “Bizzat mantık dışı bir jest, layıkıyla yerine getirildiğinde, olağanüstü bir güzelliğin eylemine, evet, şiire dönüşebilir,” der ve şair ile nesnesi olan şiiri aynı potada eritirken, cok genişletilmiş bir alanda hareket eden belirleyici bir güzellik olgusuna inanır. Nazım Ünal Yılmaz da benzer bir inançla sergiye hazırlanırken, Artmann’ın dizelerinden yola çıkarak özne-nesne ilişkisini bir tartışmadan ziyade ironik bir şiir olarak okur. Bu bakış açısı aynı zamanda serginin adının da ilham kaynağıdır; Atsız Süvari, ipsiz cambaz veya boyasız ressam gibi özne/nesne ikilikleriyle şekillenen bir düşünsel sürecin ürünüdür.

Atsız Süvari sergisindeki figürler, nesneleşmiş bedenler olarak karşımıza çıkar: Etken gibi görünen fakat edilgen kalan topluluklar, yarışanlar ve savaşanlar… Bununla birlikte atlar; özgürlük, bağımsızlık ve güç gibi geleneksel anlamlarinin ötesinde, Kafkaesk birer özne olarak resmedilir. Mahkemeye çıkarlar, sedyede taşınırlar.

Katalog metnini Alexander Koch’un kaleme aldığı Atsız Süvari, 22 Şubat 2025’e kadar salı-cumartesi günleri, 11.00-19.00 saatleri arasında ziyaret edilebilir.

Sanat Okur

Türkiye'nin En Büyük Kültür Sanat Haber Portalı, Sanat Haberleri, Sergi Rehberi, Sanatçı Portfolyoları, Sanat Üzerine Söyleşiler

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

Cehennem (Foto::Murat Muratal)
Önceki

“Cehennem” 21 Ocak’ta İlk Kez İstanbul’da Seyirci Karşısına Çıkıyor

Ferhan Şensoy
Sonraki

Usta Tiyatro Sanatçısı Ferhan Şensoy’un Hayatı Belgesel Oluyor!

Kaçırmayın!

Dali'nin Dehası

Dali’nin Dehası Raflara Yerini Aldı

Asuman Portakal‘ın yazdığı Zeynep Özatalay’ın resimlediği Dali’nin Dehası kitabı tudem
Daniel Silver, Guy, 2016, HA4 Adel Rootstein mannequin, Statuariomarble, steel, plaster, scrim, 90x70x60cm, exhibitedaspart of Healing Ruinsat Zeyrek Çinili Hamam. Photograph: Hadiye Cangökçe

Kalıntıların Şifası Sergisi Chromas Dinletisi

The Marmara Grubu’nun 13 yıl süren özenli ve heyecan verici