sanat üzerine köşe yazıları

Leyla Gencer

Referansı Kendisi Olan Bir Sanatçı: Leyla Gencer

“Operacı olabilmek derin, hem de çok derin bir ihtirastır!” demiş referansı sadece kendisi olan bir sanatçı. O hanımefendi ki yirminci yüzyılın en muhteşem sopranolarından biri olarak tarihe geçmekle kalmayıp bu sanata gönül verenlerin yüreğine de adını altın varaklı harflerle işlemiş Leyla Gencer’den
13 Ocak 2025
Ekrem Kahraman Ekrem Kahraman’ın Peşini Asla Bırakmıyor!, Tuval üzerine Karışık Teknik, 100 x 90 cm, 1999

Ekrem Kahraman “Epic Future” Sergisi Üzerine

Sanatın siyaset, ekonomi, bilim, kültür ve ahlakla kurduğu derin bağ, insanlık tarihinin en eski olgularından biridir. Bu bağ, özellikle toplumların değişim ve dönüşüm süreçlerinde daha görünür hale gelir. Sanatçı, zamanın ruhunu ve çağının izlerini eserlerine işler; bu eserler hem bireysel bir tanıklık
13 Ocak 2025
Gilbert ve George

Gilbert ve George: Ruhumu Ruhuna Kat Sevgili!

Aşk… üzerine söylenecek çok söz olan en karmaşık kurgu! Ben aşkın özden, ruhtan geldiğine inanırım. Her kimde ruhun kanat takıp uçarsa ona ait oluverirsin. Bazen bizim zihnimizin karşı ruha atfettiği değerler kadardır bazen zaten her şey oracıktadır.  Gilbert ve George, 1967’de Saint Martin’s’deki
12 Ocak 2025
GONG, Filiz Bozkuş Al ( Fotoğraf: Güneş Aman )

Gong: İnsanın İç Yolculuğuna Bir Işık

Gong, Filiz Bozkuş Al tarafından üç hazine dansı temel alınarak  tasarlanan benim de defalarca izleme fırsatı bulduğum bir dans tiyatrosu. Bir büyüme hikayesi kendi deyimiyle. Üç hazine geleneği yani Japonca ismiyle Mikusano Mitakara, kadim Japon şaman geleneği olan bir öğreti. Kazuo Ohno
10 Ocak 2025
Hannah Höch

Görüntülerin Devrimi: Hannah Höch ve Dadaist Yalan!

Hannah Höch, 1889’da Orta Almanya’daki Gotha’da doğdu. 1912’de Uygulamalı Sanatlar Okulu’na gitmek için Berlin’e taşındı. Cam işçiliği ve kitap sanatları tasarımı okudu, ancak savaş sırasında Kızıl Haç’ta çalıştığı sırada çalışmalarına kısa bir ara verdi. Savaşın ardından 1915’te Dada sanatçılarından oluşan çevreyle tanıştı.
5 Ocak 2025
Önder Bekel, "Hınzır", 250x250cm, enstalasyon, 2024

Sanat Yapıtı Bir Okulu Değiştirebilir mi?

“Sanat eseri bir okulu değiştirebilir mi?” sorusunu düşünmeme neden olan ve geçtiğimiz günlerde Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde sergilenen Önder Bekel’in eserinden bahsetmek istiyorum. Bu eser, sanat okullarında bugün tam da ihtiyaç duyulan ilişkisellik anlayışını önerdiği için önemli bir örnek. Eser, geçmişin
3 Ocak 2025
Huzurlu Bir Rahatsızlık Hissi, Emel Ezal

Gelip Geçiciliğin Kabulü: “Huzurlu Bir Rahatsızlık Hissi”

“Bir gün doğumunu izlerken hissettiğimiz huzurun yanında, bu doğal güzelliğin geçici olduğunu ve zamanla kaybolacak olan her şeyin üzerine düşündüğümüzde hissettiğimiz rahatsızlık vardır. Bu rahatsızlık, aslında kişinin huzurun ardındaki geçiciliği ve kaçınılmaz sonları kabul etme korkusuyla yüzleşmesidir” Ulu bir ağacın gölgesinde, yıldızlı
25 Aralık 2024
Marcel Duchamp, Fountin, 1917.

Buna Sanat Denir mi?

Sanatın veya sanatçının neyi amaçladığını sorgularken, bir sergi gezisi sırasında ya da bir tabloyu seyrederken insanlar kendilerini, “Buna Sanat Denir mi?” diye sorarken bulurlar. Bunun nedeni nedir? Sanatın sınırlarını belirlemek mümkün müdür? Bir işi, nesneyi, olguyu “sanat” yapan tam olarak nedir? Soyut
22 Aralık 2024
1 2 3 10